Jó vásárt csináltunk ezekkel a Gripenekkel?
Kilenc
éve használja a Magyar Légierő a svéd Gripeneket, amikkel eddig semmi
baj nem volt, az utóbbi három hétben azonban két komoly baleset is
történt velük. Az első Orbán-kormány 2001-ben mindenkit meglepett,
amikor váratlanul a svéd gépek mellett döntött. A vadászgépekre azóta
súlyos tízmilliárdokat költöttünk. A kicsi, könnyen és viszonylagosan
olcsón fenntartható gépek sok szempontból megfelelnek a Magyar Légierő
igényeinek, de szakemberek szerint ha nem áldoznak eleget a
karbantartásra, hasonló problémák más géptípusokkal is előfordulnak.
Május
19-én egy kb. 10 milliárd forintot érő magyar Gripen tört össze
Csehországban, amikor túlfutott a kifutópályán. Ezen a héten egy másik
géppel volt probléma Kecskeméten: nem nyílt ki az orrfutó, de az azóta
kitüntetett, csigolyasérülést szemvedett pilótának sikerült hasra
letennie a gépet, és megmenteni a magyar költségvetést egy újabb
sokmilliárdos veszteségtől. Idén márciusban biztonsági okokból Kassán
kellett leszállnia egy svédországi gyakorlatról hazafelé tartó magyar
Gripennek, mert az egyik műszer nem működött megfelelően.
A
Gripenek lassan tíz éve vannak szolgálatban a Magyar Honvédségnél.
Eddig nem lehetett hallani komolyabb műszaki hibáról vagy balesetről.
Ehhez képest az elmúlt egy hónap történései elgondolkodtatóak. Hibák
persze mindig előfordulhatnak, ilyen sűrűséggel azonban ritkán: a
szerdai kecskeméti kényszerleszállásnál ugyanis nemcsak a gép első
futóműve romlott el, a valószínűleg a katapult sem működött
megfelelően. (Az első szakértői vélemények szerint valamilyen
szoftverhiba okozhatta a bajt. A gépek átvizsgálását pénteken
befejezték, szombattól újra repülhetnek.)
Magyarország elég kacskaringós úton jutott el odáig, hogy svéd gépeket használunk. Vajon jó vásárt csináltunk-e velük?
Az F-16-os látszott befutónak
A
kilencvenes évek közepén már látható volt, hogy a magyar légierő
gépparkja elavult. Tudható volt az is, hogy csatlakozni fogunk a
NATO-hoz, így mindenképpen szükség volt a légtérvédelem
modernizálására.
Egy
ideig az elavult MIG-29-esek felújításáról volt szó, végül döntés
született arról, hogy gépeket veszünk. A pályázatot két századnyi
vadászgép beszerzéséről a Horn-kormány idején írták ki. A magyar
tenderen az F-16-os, az F/A–18-as, a Gripen és a Mirage 2000
versenyzett.
Először a MIG-29-esek felújítására gondoltak
A
pályázatot az 1998-ban hivatalba lépő Orbán-kormány módosította: csak
használt gépeket szerzünk be, és csak egy századnyi gépre van
szükségünk. Keményen beindultak a lobbisták, és a jelek szerint
sikerült is megkörnyékezniük a magyar parlamenti képviselőket a kedvező
döntés érdekében.
Nagyon
sokáig az amerikaiak ajánlata látszott befutónak. Ők 24 használt
F-16-ost akartak kölcsönadni Magyarországnak. Az amúgy akkor már eléggé
elavult típus felújított változatát ajánlották, de a Magyar Légierőt
régóta hangárban álló, lekonzervált gépekkel akarták ellátni – 251
milliárd forintért.
1999-ben
ki is tört ki a Lockheed Martin-botrány. Huszonkilenc, magát
szenátorként aposztrofáló fideszes országgyűlési képviselő, egy
kisgazda politikus, és három államtitkár, köztük Selmeczi Gabriella,
levelet írtak befolyásos washingtoni szenátoroknak, hogy az F-16-osokat
gyártó Lockheed Martin fegyvergyár egyik vezetőjét, Joseph M. Jones-t
nevezzék ki az USA budapesti nagykövetének. Kiderült az is, hogy
Selmeczi Gabriella akkori barátja a Lockheed Martin magyarországi
lobbistája. A botrány után Selmeczi és államtitkártársai lemondtak
posztjukról.
Váratlan fordulat
A
Honvédelmi Minisztérium katonai szakértői még a végleges kormánydöntés
előtt egy héttel is az F-16-ost ajánlották a magyar kormánynak. Ehhez
képest rendkívül váratlan fordulat volt, amikor 2001. szeptember 10-én
az Orbán-kormány nemzetbiztonsági kabinetje a svéd Gripenek beszerzése
mellett döntött.
A 2001-es furcsa pálfordulásra azóta több hivatalos és nem hivatalos magyarázat született:
Az F-16-osok is szóba kerültek
1.
Olcsóbb: Az amerikai ajánlathoz képest a Gripenek olcsóbbak voltak, és a
gépek üzemeltetése is kevesebbe kerül, mint az F-16-osoké. Az eredeti
szerződés szerint 14 Gripent bérelhettünk tíz évig 108 milliárd
forintért. Ez a pénz soha sem csak a gép árát jelenti: benne van a
kiképzés, a szimulátor és a karbantartás költsége is.
2.
Modernebb: A hetvenes években kifejlesztett F-16-osokkal ellentétben a
Gripenek jóval modenebb, negyedik generációs vadászgépnek számítanak
(amelyek ugyanakkor az F-16-ossal szemben még soha nem bizonyítottak
éles harcban).
3.
Ellentételezés (offset): A gépeket szállító svéd-angol konzorcium (Saab
Military Aircraft, BAE Systems) a megrendelésért cserébe vállalta,
hogy a beszerzési összeg 110 százalékát kitevő értékben, 118 milliárd
forintért valósít meg beruházásokat Magyarországon, ösztönzi magyar
áruk vásárlását, illetve magyar alvállalkozók megbízását. A 2003-as
szerződésmódosítással ez az összeg 191 milliárd forintra emelkedett.
4.
Kenőpénz: Mint a legtöbb fegyverüzletnél, itt sem lehet kizárni.
2007-ben a svéd SVT tévécsatorna arról készített oknyomozó riportot,
hogy a BAE Systems és a Saab 27 milliárd forintnyi kenőpénzt fizetett a
Gripen-beszerzés szimpatikusabbá tételéért cseh hivatalnokoknak. Az
ügyben tanácsadóként egy osztrák-magyar származású gróf, a
Magyarországon birtokokkal is rendelkező és magyar politikusokat is jól
ismerő Alfons Mensdorff-Pouilly is közreműködött.
A
televízió riportjában szerepelt a BAE-Saab hadiipari konszern egy
feljegyzése is, amiben az áll: “Magyarország 3 százalék, Ali M.”,
amiből az Ali Alfons Mensdorff-Pouilly közismert beceneve volt. A
magyar üzlet nyélbeütése után ráadásul a svédek szerint Alfons
Mensdorff-Pouilly két off-shore cégen keresztül körülbelül kétmilliárd
forintnyi juttatásban részesült. Az ügy magyarországi szálait máig nem
sikerült felderíteni. Mensdorff-Pouilly ellen 2012-ben az osztrák
ügyészség is nyomozott, de akkor azt közölték: az ügynek nincsenek
magyar szálai.
Mensdorff-Pouilly
2013-ban a Magyar Narancsnak adott könnyed hangulatú interjúban azt
mondta: ő a BAE Systems tanácsadója is, közreműködött a
Gripen-szerződés tető alá hozásában, de kenőpénzekkel soha nem
dolgozott. Az osztrák ügyészség végül a tényleges vesztegetés gyanúját
nem is tudta alátámasztani, így a vádiratban csak pénzmosás, hamis
tanúzás és okirat-hamisítás szerepelt. Mensdorff-Pouillyt 2013-ban a
pénzmosás vádja alól is felmentették, mert nem sikerült bizonyítani a
vádakat.
Orbán üzenete
A
magyar kormány váratlan döntéséről Eleni Kounalakis volt budapesti
amerikai nagykövet most megjelent Madam Ambassador című könyvében is
ír. Kounalakis is utal arra, hogy a háttérben egyes hírek szerint
kenőpénzek foroghattak, de a döntésnek szerinte más üzenete is volt.
Miután Orbán az utolsó pillanatban felülbírálta a Honvédelmi
Minisztérium és saját tanácsadói javaslatát, Kounalakis szerint ekkor
mutatkozott meg igazán először a magyar kormányfő fürge és
kiszámíthatatlan, “mercuriusi természete”. A döntéssel szerinte Orbán
azt üzente minisztereinek és politikustársainak, hogy az igazán nagy
döntéseket egyedül ő hozza meg. Kounalakishoz azóta olyan hírek is
eljutottak, hogy azóta a régi-új miniszterelnök már megbánta a döntést.
A
Medgyessy-kormány 2002-ben ki akart hátrálni a Gripen-szerződésből, de
ettől visszatartotta a megállapodás felmondásával járó 70 milliárd
forintos bánatpénz. A szerződést végül a Medgyessy-kormány 2003.
február 3-án módosította:
megváltoztatták
a gépek műszaki felszereltségét, hogy azok alkalmasak legyenek
NATO-feladatok ellátására is (gépi utántöltés, bombavetés képessége)
a magyar állam 108 milliárd forint helyett 210 milliárdot fizet a 14,
az eredetileg tervezettnél újabb típusú gépért, amelyek egy idő után a
magyar állam tulajdonába kerülnek.
Az első hat Gripen 2006-ban érkezett meg Kecskemétre, 2011 óta már kizárólag ezek a gépek védik a magyar légteret.
A
Gyurcsány-kormány egyfajta politikai ellencsapásaként 2007-ben
parlamenti vizsgálóbizottságot hozott létre a Gripen-beszerzés
vizsgálatára. A bizottság azt állapította meg, hogy 2001-ben semmi ok
nem volt vadászgépek beszerzésére, nem készült költségelemzés, nem
fogalmaztak meg alapvető követelményeket, nem folytattak le
közbeszerzési eljárást, és a szerződés szövegezése sem volt megfelelő. A
jelentés azonban nem fogalmazott meg személyi felelősséget és nem tett
javaslatot további lépésekre.
A
Gripen-szerződést 2012-ben a második Orbán-kormány is módosította. A
lízingszerződést 2026-ig hosszabbították meg, változtattak a fizetési
ütemezésen, közel kétszeresére (16 800 óráról 32 800 órára) növelték a
repülési időt. A szerződés azt is tartalmazza, hogy 2026-ig bármikor
megszerezhetjük a tulajdonjogot a gépekre. A HM akkori közlése szerint a
szerződésmódosítással nettó 49 milliárd forint megtakarítás érhető el,
amit az ellenzék természetesen vitatott.
Jó nekünk a Gripen?
A
Gripen egyébként sok szempontból megfelel a magyar légierő céljainak. A
svédek kifejezetten egy magyar változatot szállítanak (Saab JAS 39
Gripen EBS HU, azaz Export Basic Standard for Hungary). A kis méretű
gépet a svédek eredetileg úgy tervezték, hogy kis repülőtereken vagy
akár egy hosszabb autópályaszakaszon is le tudjanak szállni. A gép
üzemeltetése viszonylag egyszerű, és kevés emberrel is megoldható. A
karbantartást egyszerűsíti, hogy az összes fontos berendezés
fejmagasságban vagy az alatt van. A gép működtetése nyugat-európai
szinten olcsónak mondható.
A
Gripen sokoldalú, mert vadász, elfogó, bombázó is tud lenni. A
szerződésmódosítással a géphez rendelt extrákat azonban tudomásunk
szerint még nem használták ki: sem a bombavetési, sem a légi
utántöltési képességre nem volt még szükség. Sokan ezért azt mondják,
hogy bár a gépek jók, teljesen felesleges volt őket ilyen drágán
felextráztatni.
Valószínűleg
soha nem lesz vége annak a vitának, hogy lett volna-e jobb választás
2001-ben. Ha most magyar F-16-osok kényszerleszállásairól szólnának a
hírek, akkor biztos sokan felvetnék, miért nem vettük annak idején új
gépeket, miért fizettünk nagyon sok pénzt az amerikai hadsereg levetett
és elavult gépeiért. Újra és újra felmerül az is, miért nem elégedett
meg Magyarország a MIG-29-esek felújításával, amivel más volt
közép-kelet-európai országok vígan elvannak. Nem hivatalos vélemények
szerint kevés pénzből, megfelelő karbantartás nélkül egyik géptípust
sem lehet megfelelően üzemeltetni.
A nagyvonalú ellentételezés
Más
kérdés, mi valósult meg a nagyvonalúnak beállított
Gripen-ellentételezésből, aminek a hivatalos magyarázat szerint nagy
szerepe volt abban, hogy az utolsó pillanatban a svéd gépek mellett
döntött az Orbán-kabinet. 2010-ben már látható volt, hogy a Gripenenek
beszerzéséhez kötődő ellentételezési beruházások döntő többsége pusztán
a gazdasági racionalitás alapján is megvalósult volna Magyarországon.
A
nagyszabásúnak mondott gazdasági ellentételezési program a bevont
vállalatok tapasztalatai alapján inkább csak marketingfogás volt, hogy a
társadalom könnyebben elfogadja a népszerűtlen és költséges
fegyverbeszerzést. 2004-ben például az Electrolux bejelentette, hogy
bezárja a Svédország déli részén található porszívógyárát, és az
alacsonyabb bérköltségek miatt Magyarországra hozza a termelést. Ebből
lett a nyíregyházi Electrolux-üzem, amit a cég saját bevallása szerint a
puszta gazdasági racionalitást követve is meglépett volna, és az
áttelepülésnek semmi köze nem volt a Gripen-vásárláshoz.
(index)
Bal-Rad komm:
Nyilvánvaló “kényszervállalkozás” volt a repülőgépcsere. Az is
nyilvánvaló, hogy marha rossz üzletet kötött Magyarország, (még ha
esetleg néhány politikus jól is jött ki ebből a buliból), hiszen
“…Ebből lett a nyíregyházi Electrolux-üzem, amit a cég saját bevallása
szerint a puszta gazdasági racionalitást követve is meglépett volna, és
az áttelepülésnek semmi köze nem volt a Gripen-vásárláshoz…”-ám a
svédek mindenképpen kaszáltak a történeten.
Tehát vadászgépek kellettek!
Fogadjuk ezt el tényként. Voltak-mert kellettek-vadászgépek a Magyar
Népköztársaság idején is, amikor VSz.-tagok voltunk. Arról ne beszéljünk
most, hogy “AKKOR” illetve “AZÓTA” volt-e/van-e létjogosultsága egy
önálló magyar légierőnek.
Beszéljünk inkább arról, hogy a
légierő az egy igen drága mulatság. Amit-ha már van-illő is
működtetni. Kellő színvonalon! Ami ha nem történik meg?-íme az
eredmény!
Egy inproduktív szervezet
fenntartása-működtetése (mint pl. a fegyveres erők-benne a légierővel)
drága muri. Ahhoz nagyon sok pénz kell! Az meg csak JÓL MŰKÖDŐ
GAZDASÁGBÓL érkezhet.
Most ilyesmink már régóta nincs!
“AKKOR”-az összes körülményt figyelembe véve-volt.
“AZÓTA”-csak a “demokratikus intézményrendszer” fenntartására jut elegendő pénz!
“Jó vásárt csináltunk ezekkel a
Gripenekkel?”-teszi fel a kérdést a cikk címe. Persze hogy
nem!-válaszolhatjuk ENNYI IDŐ távlatából.
HÁT AKKOR MÉGIS MIÉRT csináljuk MÉG MINDIG, ha látjuk, hogy BELEBUKTUNK?
Az összes körülményt figyelembe véve CSAKIS EGY VÁLASZ lehet: CSAK! Mert mi ilyenek vagyunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése