Nulla forint: megdöbbentek a pénzintézet levelén
Nulla
forintot számolt el az egyik pénzintézet egy devizában eladósodott
autóhitelesnek. A Magyar Nemzet birtokába került kimutatás alapján a
Lombard Lízing Zrt. sem az árfolyamrést, sem pedig a tisztességtelenül
felszámolt kamatokat nem fizeti vissza adósának. Több adóst is sokkolt a
levélben megkapott elszámolás, sokaknak ugyanis a dokumentumból az
derült ki, hogy még mindig a felvett kölcsön több mint kétszeresét kell
visszafizetniük.
Nulla
forint – elszámolás után ennyi pénzt akar visszafizetni több ügyfelének
is a szegedi székhelyű Lombard Autólízing Csoport. Az egyik érintett
szerint a pénzintézet téved.
„Megkaptam
a Lombardtól az elszámolólevelet. A magyar állammal szemben a Lombard
pert vesztett, tehát gyakorlatilag nem tudta megvédeni abban az igazát,
hogy az emberekkel a havi törlesztőrészletekkel kapcsolatban
tisztességesen járt el, tehát ebből kifolyólag tisztességtelen volt.
Érdekes módon az én elszámolólevelemben a tisztességtelenül
felszámított összeg 0 forint, tehát ez annyit jelent, hogy a Lombard az
én esetemben valamilyen módon nem jól számolt, illetve hibát követett
el” – nyilatkozta a Hír TV-nek a társaság ügyfele.
Kaiser
János esetében a bank azzal indokolja a nullás elszámolást, hogy
korábban bizonyos kedvezményeket nyújtott az ügyfélnek, de hogy
pontosan milyen előnyökről van szó, az már nem derül ki a kimutatásból.
Az ügyfél azt sem érti, miért követel rajta a bank még mindig 4 millió
forintot, miután a 3 millió forintos hitel után 3,4 milliót már
visszafizetett.
A
Lombard károsultjait képviselő ügyvéd azt tapasztalja, hogy a
pénzintézetek sok esetben nem indokolnak. „Nem tudom, ha egy
tisztességtelen összeg, amelyet vissza kell fizetni, már megnevezésében
is valamiféle összeget kell tartalmazzon, mitől lehet nulla. A
legnagyobb probléma ezekkel az elszámolásokkal azon túl, hogy nagyon
kevés pénzösszeget tartalmaz, hogy ez a nulla vagy valamivel több
pénzösszeg miből tevődik össze: mennyi ebből az árfolyamrés, mi ebből a
tisztességtelenül felvett kamat, költség, díj” – magyarázta Bihari
Krisztina.
A
bankfelügyelet eddig száznegyvenhat esetben figyelmeztette a
pénzintézeteket, hogy tartsák magukat a jogszabályhoz az elszámoláskor,
nyolc esetben kötelezte őket arra, hogy részletesebben tájékoztassák
az ügyfeleiket az elszámolással kapcsolatban. Ugyanakkor az MNB szerint
lehetséges, hogy egy ügyfél nullás elszámolást kapjon. „Az, hogy
nullás elszámolási értesítőt kap a fogyasztó, például olyan esetben
történhet meg, hogyha az adott ügyfél az elmúlt sok-sok évben
valamiféle kedvezményt kaphatott. Akár azért, mert nehéz helyzetbe
került, akár a bank üzletpolitikai döntése alapján bizonyos
tőkeösszeget elengedtek neki, akár a kamatfizetést vagy a tőkefizetést
fölfüggesztették egy időszakra – tehát valamiféle piaci alapú
kedvezményt kapott az elmúlt időszakban” – nyilatkozta Binder István, a
Magyar Nemzeti Bank szóvivője.
Még
többen vannak azok a devizaadósok, akiknek az elszámolást követően
magasabb lett a havi törlesztőrészletük, mint a forintosítás előtt. A
kisebbik kormánypárt szerint az ilyen eseteket ki kell vizsgálni. „Az
biztos, hogy az általános érvényű megoldásokat gyakorlatilag
befejeztük, tehát itt már legfeljebb az egyedi esetek kezeléséről lehet
szó. Ezeket minden esetben meg kell vizsgálni; nyilván az egész
rendezés célja az volt, hogy jelentősen csökkenjenek a
törlesztőrészletek. Ha vannak olyan esetek, amikor növekedett, akkor
azt egyedi esetként a pénzintézettel meg kell vitatni és meg kell
oldani” – jelentette ki Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője.
A károsultak nagy része viszont
türelmetlen, az interneten szerveződő adóscsoportok május 7-ére
tüntetést szerveznek a szerintük nem tisztességes banki elszámolások
miatt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése