Józsi szerint nincs ez jól!
Miközben
azt sem tudjuk, hogyan tákoljuk össze az egészségügyet, és hordjuk be a
kórházba a pelenkát, törlőkendőt, papírtörülközőt, a WC papírt,
járókeretet, gyógyszert, és mindent, ami kell a hozzátartozóinknak,
aközben van, akinek jól megy. Igaz, nem milliárdokat hoz a konyhájára a
lehetőség, de a havi százezrek biztosan a zsebükbe kerülnek. A
magánpraxis virágzik a magyar kórházakban. Egyben biztosan.
A
Népszava online 2015. március 31-én adta hírül hogy a Veszprémi Járási
Ügyészség vádat emelt egy orvos ellen. A hírek szerint az orvos
rendszeresen járt a „mézes bödönre”. Az ügyészség kilencrendbeli,
üzletszerűen elkövetett vesztegetés elfogadásának bűntette miatt emelt
vádat az orvos ellen, aki 2012 júniusa és 2014 márciusa között a
műtétek, valamint a vizsgálatok elvégzéséért jogtalanul anyagi
ellenszolgáltatást kért a betegeitől.
Értik a problémát?
Megtehette.
Mindenki asszisztált neki. A Janus-arcú törvényhozók és -alkalmazók,
akik bár létrehoztak jogszabályokat a korrupció ellen, ezzel – úgy
hitték -, el is végezték dolgukat. Így tett az új Munka törvénykönyve
is, amikor 2012. július elsejével előírta, hogy a munkavégzés során
harmadik féltől tilos bárminemű juttatást vagy ellenszolgáltatást
elfogadni, de rögtön ajánlott egy kiskaput, miszerint a munkáltató – a
kórházigazgató – engedélyével utólag elfogadható a hálapénz, a
paraszolvencia. Ezzel aztán sikerült a munkaidő alatti orvosi
magánpraxis folytatását hivatalosan – a hálapénz kapcsán – legalizálni.
Mert milyen más módon tudna valaki olyan többletszolgáltatást
nyújtani, amiért a legálisan engedélyezett/nem engedélyezett hálapénz
jár?
Az
engedélyekbe csak az nem került bele, hogy a kivételezett személynek –
az orvosnak -, kellene valamit adni a pénzből mondjuk az ápolónak, a
műtősnőnek, a műtősfiúnak, a betegszállítónak, a röntgen és
laboratóriumi asszisztensnek, és ekkor már mélyen a föld alá
szégyellhetnénk magunkat. Mert ugye azt, senki sem gondolja, hogy az
orvos egyedül áll a műtőasztal mellett, vagy a szülészorvos egyedül
vezeti a szülést. Ezt a káoszt mindannyiunk pénzén, TB járulékán
fenntartott magyar egészségügynek hívják – ami mára jól tejelő
hitbizománya lett egyeseknek.
De nem az egész orvos és ápolói karnak.
Dr.
Rácz Jenő, a veszprémi Csolnoky Ferenc Kórház főigazgatója – mellesleg
azé a kórházé, ahol most a fenti eset megtörtént -, Magyarországon
elsőnek adott ki kórházában engedélyt a törvény megjelenése után a
valódi hálaként adott hálapénz elfogadására. Az ATV-ben, 2012
júniusában az Egyenes beszéd egyik adásában így nyilatkozott: „meg
kellett hoznia a döntést, különben július elsejétől egy ápoló sem
fogadhatott volna el egyetlen csomag kávét sem.”
Ennyit a
szemléletről! Milyen szemérmesen hallgatott a főigazgató a
magyarországi kórházak szülészetein és a sebészeteken kapott, ám
valójában presszionált pénzekről. Érdemes körülnézni az interneten, a
betegek egymás tájékoztatják, hol, mennyi a tarifa. Érdekes, hogy
kijelentésében éppen a veszprémi kórház ápolónői kerültek a fókuszba,
indokként és pajzsként a paraszolvenciaként megnevezett egyetlen csomag
kávéjukkal. Ez lenne az indok az erkölcstelen gyakorlatra?
A
háttérben bonyolult viszonyok feszülnek: ha elkapnak és feljelentenek,
megbüntetnek, ha nem kapnak el, ott van a zsebben az engedély, ami azt
sugallja a betegek társadalmának, hogy lehet próbálkozni.
Törvényesítették azt a szemérmetlen helyzetet és feloldották azt az
ellentmondást, amely eddig a büntetőjogi törvény paragrafusai és az
orvos-igazgatók által kiadott engedélyek között feszült. Tehát ha
minden kórházi dolgozó kaphat jóváhagyást, akkor bármilyen összeget, el
lehet fogadni. Csak az időpontokat kell egyeztetni.
Nem kellett volna…
Az
országban számosan követték a veszprémi példát. Bátran átléptek az
igazgatók a törvényen, az etikai kódexeken, a jó erkölcsön. Tehették.
Az Orvosetikai Statútum, Etikai Kódex Eljárási Szabály (MOK 1998.)
előírása pontosan úgy viselkedik, mint a mesebeli lány: „hoztam is meg
nem is, adtam is meg nem is”.
Nézzük
csak az álságos szöveget, „az orvosi hálapénz etikai kérdései” című
fejezetből: a hálapénz „a hála kifejezése kényszer nélküli, és szabad
elhatározáson alapul,” (64.) „utólag az orvosnak önként adott
juttatás”,(65.). Másrészt: a „A hálapénz egyik oka az orvosok
megalázóan alacsony fizetése. Mögötte az egészségügyi rendszer
működésének zavara áll. Jelenleg a jogszabályok és a társadalmi
felfogás bizonyos határok között a hálapénzt eltűri. Gyakran kötődik
szakterülethez, pozícióhoz, eszközökhöz és számos szubjektív
tényezőhöz. Ez feszültséget tart fenn az orvostársadalomban. A hálapénz
megalázó, mert az orvos függetlenségét is veszélyezteti. (66.)” “A
hálapénztől élesen el kell különíteni az előre felajánlott, vagy
ráutaló magatartással kikényszerített anyagi juttatást, amely már
korrupciónak, zsarolásnak minősül. (69.”)
Mikor
is írták le ezeket a szavakat? 1988-ban. Mi is történt, azóta? Mit tett
az egészségpolitika és a törvényalkotás a kiszolgáltatott beteg kért?
Mi a gyakorlat? Az elfogadásnál eddig legalább szemlesütve elrebegett
szavak – „nem kellett volna” „de tessék elfogadni” – párbeszédet az
engedély alapján felváltja az elvárás.
Vajon a
veszprémi Csolnoky Ferenc Kórház dolgozói, az orvos közvetlen
munkatársai, mit csináltak addig, amíg a cikkben szereplő doktor
működött? Hol voltak a szakemberek, akik az orvos magánpraxisát
kiszolgálták munkaidő alatt, és most nem is értik, mi lehet az
ügyészség és a majd a bíróság problémája? Mert lehet, hogy olyan
“régiókban” jár a főigazgató, ahol az ellátás után el lehet fogadnia a
paraszolvenciát.
De
akkor még mindig ott van a mi problémánk: ami után „szolvált” a beteg,
kinek az eszközére, felszerelésére, humánerőforrására tervezte meg az
illető doktor az ellátást? A magánpraxisát a fizetett munkaideje alatt?
A kórházban történteket vizsgáló főigazgató, aki mellesleg a „hálapénz
elfogadási engedély” mellett kardoskodott, az ATV 2015. március 31-i
DOKU című műsorában, megelőzve a műsorvezető kérdését, még azt is
elárulta, hogy ő jelentette fel az orvost. Őszintén irigylem a szóban
forgó kórházat, ahol feltehetően külön ember vigyázza, hogy ki az, aki
előre kér, és ki az, aki az ellátás után kap. Csak azt árulják el,
hogyan csinálják? Ott voltak-e a főigazgató, amikor előre kérte az
orvos a 150 ezer forintot, vagy a részletekben való fizetésről, a
„kedvezményről” szóló alkudozásnál asszisztált? Vagy akkor intézkedett,
amikor „a beavatkozás eredménye alapján tudta, hogy az asszony
gyógyulása nem várható?
Kollégától szabad?
Nehogy
azt gondolják a betegek, hogy csak őket érinti a hálapénz „előírás”.
Nyilván még az orvos-igazgatói körökben sem köztudott, hogy az orvosok
számára készült Orvosetikai Statútum például a kollégától elfogadható
hálapénzt szó szerint tiltja: „Az egészségügyi dolgozók egymás között
ne fogadjanak el és ne is adjanak hálapénzt. (68.) Vajon erre az
esetre, hogyan rendelkezik a főigazgatók engedélye? Bele van-e írva,
hogy kollégától nem? Vagy, utána attól is? Tudnának erről mesélni az
évtizedek óta nyugdíjban lévő volt egészségügyi dolgozók – az orvosok,
akik most százezer, az ápolók, akik hatvan-nyolcvanezer körüli
nyugdíjaikkal – tengetik az életüket, de amikor bekerülnek a kórházba,
már nem “volt kollégák”, csak nyugdíjasok, akiktől ugyanúgy elvárják
mai “kollégáik” a borítékot.
A
történtekhez még valamit hozzátennék. Jól emlékszem, hogy a 60-70-80-as
években elképzelhetetlen volt, hogy a gyógyítás során egy ellátásra
szoruló egészségügyi dolgozótól, annak hozzátartozójától a kezelésben
résztvevő orvos vagy ápoló hálapénzt fogadott volna el. Megvetették, és
kiközösítették azt az egészségügyi dolgozót, aki így tett. Másra is
emlékszem: a kartonokon kézzel írt szóra, „kebelbeli”, vagy
„egészségügyi dolgozó hozzátartozója”− feljegyzésekre, és az átlagon
túli odafigyelésre, bármerre is ment a beteg egészségügyi dolgozó a
rendszerben. Az emberség, és tisztesség legalább is a szakmán belül,
megkérdőjelezhetetlen volt.
Ma már
ez az összetartás is nagymértékben megváltozott. Más lett a hívatást
képviselők közösségi erkölcse, és a hálapénz megszerzésére irányuló
gátlástalanság egy szűk csoport részéről virágzik. Amit a hatalom és a
közbeszéd nem mer megnevezni, de ez rávetül arra az orvosra is, aki
élete első napján átlépi a kórház kapuját.
A
félelem igen nagy úr! Mert mindenki szeretne jó doktorhoz kerülni, és
ha annak ára van – így vagy úgy – fizet. Sokszor csak „szájhagyomány”
alapján “méri fel” a tarifát, de ha már talált egy orvost, akiben
megbízik, hát nem akarja elveszíteni, bármibe is kerüljön.
A
cikkben leírt folyamatot, nevezzük nevén: nyilvános korrupció, „fekete
pénz”, „sunyin szerzett jövedelem”, „kiszolgáltatott emberekről
lehúzott sáp”.
Észre
kellene venni, hogy ez a hálapénz körüli „húzd meg – ereszd meg” „ha te
így, akkor én úgy” rendszer zülleszt. Ami a magyar egészségügyben most
történik, az sokban hasonlít az előző évtizedben kirobbant és sokat
szidott gazdasági világválság okaihoz, a bebukott brókercégeknél
történtekhez: ott a fedezet nélküli kötvények, a brókereknek
teljesítmény nélkül adott bónuszok okolhatók, az egészségügyben a minél
magasabb jövedelem megszerzésének érdekében egyre gátlástalanabbak,
merészebbek a hálapénzt elváró “gyógyítók”.
Ha
minden ilyen orvos csak egy kicsit vesz ki az alig finanszírozott
egészségügyből, egy ponton ugyanúgy bedőlhet a rendszer, mint a
brókerházak esetében. Nem csak pénzt lehet persze kivenni a
rendszerből: ki tudnak venni a kiváltságos betegnek az állami
rendszerből egy röntgenfelvételt, egy asszisztensnő vagy ápolónő
munkaidejét. Ráparancsolni a nővérre: „vegyen le azonnal egy
nagyrutint”! Fusson is vele rögvest a laborba, és mondja meg, hogy
„sürgős”!
Hiba a működésben
Józsi
csak egy betegszállító volt, de fontos ember az osztályon. Egyszer
mégis meggyűlt a baja az elburjánzott szokással. Pontos volt és
rendszerető. Már a hangsúlyból is érezte, hogy szaporán vigye
vizsgáltra a beteget, és nem „felejtette őket” a folyosón, de egy idő
óta rendszeresen „hiba” csúszott az általa követett technológiába.
Az
egyik nap éppen ráfordult a hosszú folyosóra az ággyal, a rajta fekvő
idős asszonnyal, amikor a szobájából kilépő orvos rámordult, hogy vigye
vissza az idős hölgyet, mert az ő betege fontosabb. Józsi próbált
alkudozni, de nem volt apelláta. Különösen azután, amikor a doktor
rámordul: „Majd én megmondom, ki, mikor megy a vizsgálatra!”
Józsi
megállt az ággyal, persze még a folyosón kiderült, hogy sem kérőlapja
nincs az orvos betegének, sem vizsgálati időpontja, de a doktor “úr”
nem engedett. „Józsi, forduljon vissza a beteggel, akivel elindult, és
várja meg, mit intézek!” A főorvos ingerült volt, ő már menne haza, de
ezt a vizsgálatot megígérte betegének.
És
akkor Józsi mérges lett. Hozta, vitte az idős asszonyt és utána ment az
Igazgatóságra. Ott felsorolta, hányszor kell a személyes utasításokat,
kéréseket teljesíteni, miközben neki a betegek állapotához, a
vizsgálók, kezelők és műtők rendjéhez kell igazodni. És Józsi mondta,
mondta a magáét, mert tudta, hogy „nincs ez így jól”. Mi ez, ha nem
más, mint lopás, mindannyiunk zsebéből, a szakszemélyzet, idejéből,
munkaerejéből. Mert a másik, a nyomorult vagy tudatlan, az várhat, mert
róla még nem tudja a doktor, hogy kap- e pénzt a kezelés végén.
Csapdában a bíróság is
Kétségtelenül
nehezebb út megkeresni azokat a csatornákat, amelyekkel lehetővé válik
a társadalom és az orvos, a szakdolgozó találkozásának, igazságos,
bizalmon alapuló szerződése. És a szerződésen van a hangsúly. Erkölcsi
szempontból téves az a megállapítás, hogy a feketén szerzett jövedelmet
kiváltja a magasabb bér.
Mindegyiknek
más a gyökere. Aki most is feketén akar pénzhez jutni, az akkor is
megteszi majd, ha megemelik a fizetését. Akkor sem fogja érdekelni,
hogy mások – a kollégája, vagy az ápolók, a betegszállítók, műtősnők –
mennyit keresnek, ha mindenkinek emelik a bérét. És ez így megy addig,
amíg Magyarország Janus-arcú törvényei és szabályai engedik.
Duplán
erkölcstelen a betegekkel a hatalom. Engem az érdekel, hogy mit is
kezdünk most, ebben a pillanatban az új Munka törvénykönyv
rendelkezéseivel, a kórházigazgatók „díszes” engedélyeivel, az etikai
bizottságokban, és a bíróságokon? Szép kis cirkusz lesz amikor egy
etikai bizottságban együtt ül egy olyan kórház képviselője, ahol nem
engedik a hálapénz elfogadását, egy olyan kollégával, aki abból a
kórházból jött, ahol erre főigazgató engedélyt adott. Vajon milyen
döntést hoznak majd az etikai bizottságok, ha egyáltalán működnek?
Nem
irigylem a veszprémi ügyészség munkatársait, és a bírót sem. Nem elég a
panaszokból kihámozni a jogsértéseket, még azt is kutathatják, hogy a
doktor a műtét, a vizsgálat előtt vagy után fogadta el a pénzt.
Vizsgálta-e valaki, hogy Magyarország 146 kórházában hányféle engedélyt
írtak a főigazgatók? Vizsgálta-e valaki ezek tartalmát jogi és etikai
szempontból? Ez kinek a dolga lenne? Milyen módon dönt a bíróság, ha az
orvos bemutatja az esetleges engedélyét a főigazgató aláírásával? Ha
igen, akkor jogos volt az orvosi magánpraxis kiszolgálása munkaidő
alatt, az állam által működtetett kórházakban? Az orvos egyedül nem
lett volna képes működtetni ezt a rendszert, ehhez kellett a szaktárca
jóváhagyása, a főigazgató engedélye, a kollégák lojalitása, a betegek
együttműködése. A mi pénzünkből!
Úgy
tűnik, a politikának van válasza a fenti problémára. 2015. április
8-ikán kiderült, hogy az igazságügyi szaktárca szerint “a jövőben nem
minősülne bűncselekménynek, ha egy egészségügyi dolgozó utólag fogadna
el valamilyen juttatást egy pácienstől, aki ezzel elégedettségét
kívánja kifejezni.” És mi lesz azzal, aki nem hálás, vagy háláját csak
egy „köszönömmel” tudja szavakba önteni?
Ezért
az igazságügyi szaktárcának, mint az új törvényt alkotóinak, az
orvoskarnak, az estben szereplő orvosnak és minden kórházigazgatónak,
aki aláírt ilyenfajta engedélyt szíves figyelmébe ajánlom id. dr. Imre
József orvos-etikus szavait, aki 1925-ben az Orvosi Ethika könyvében
ezt írta: „Minden foglalkozású embernek, arra kell gondolni, hogy a
maga és foglakozása tisztességét, megbecsülését őrizze és gyarapítsa.”
De addig, amíg gondolkodnak a szavakon, Józsival kell egyetérteni: nincs ez jól így!
(Népszava)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése