Mit hoz 2015 a magyar autósoknak?
Eddig
is nyilvánvaló volt, az ingyenes utak fizetőssé tétele szimpla
lehúzás. Most már az is egyértelmű, hogy kétbalkezesek tákolták össze a
rendszert.
Bocsánat
a hatásvadász címekért alább, tényleg csak a tényeket gereblyéztük.
Két napja ismerjük a hivatalos térképet, a pontos részleteket, azóta
ennyi hibát gyűjtöttünk össze.
Rossz a kormány térképe
Nagybetűs
trehányság, hogy december 30-án 21 óra 55-kor hozták nyilvánosságra a
térképet a fizetős szakaszokról, persze a jó munkához idő kell. Sokáig
babráltak vele – így is tele van hibákkal. Az egyik első baki
felfedezője Wintermantel Zsolt újpesti polgármester, aki fideszes
létére a minap így fogalmazott kérdésemre: közlekedésszakmai, elvi
kifogásom van a fizetős elkerülő szakaszokkal.
A
térképet ezután böngészte át, és nem kellett neki a közlekedésmérnöki
diploma (történetesen ez a végzettsége), hogy kiszúrjon egy hibát.
Újpestiként nyilván azt kereste, pontosan honnan ingyenes a Megyeri
híd. A kormány szerint az M0-74-es csomóponttól, csakhogy olyat
Wintermantel nem talált. “De vajon melyik az M0-74-es csomópont,
ameddig ingyenes a Megyeri híd? Az első pont, ahol le lehet jönni az a
75-ös!” – írta a Facebookon.
Balekot csinál a kormány az autósból?
Budapest
belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak
minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs, és nem is lehet
róla szó – ígérte december 15-én a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Ha valaki Budapestről a reptérre autózik a gyorsforgalmin (naponta pár
ezer ember megteszi), akkor – röviden, de – valóban érint olyan utat,
ami nem a főváros belterülete, de totális agyrém, hogy ezért is ki kell
fizetni az 5000 forintos éves matricát.
“Bizony,
az a két kis fekete pötty ott a 4-es és a 400-as út csomópontja
(Vecsés-nyugat) illetve a reptéri leágazás. Igazán tanítani való példa a
lehúzásra, gratulálunk a kitalálóknak” – kommentálta a döntést a
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
Hülyét csinált magából a miniszter?
Jelenleg
nem tudhatja az autós, hogy a saját szemével látható közlekedési
táblának higgyen, egy kormánytag szavára adjon, vagy a tájékoztatására
hivatalosan közzétett térképnek – erre is van példa. Az M86-os Vas
megyei szakaszán ugyanis díjfizetésre utaló táblákat szereltek fel
december 31-én.
Hende
Csaba honvédelmi miniszterrel ugyanazon a napon, ugyanabban a megyében
interjút közölt a Vas Népe napilap, amiben pont a tábla jelentésének
ellenkezőjéről beszélt. “Több százmillió forintot költünk a közlekedés
fejlesztésére – jelentette ki (Hende Csaba). Kérdésünkre válaszolva
elmondta, csupán riogatás az az ellenzéki felvetés, miszerint fizetőssé
tennék az út használatát. – Ma sem fizetős a 86-os út, miért lenne
fizetős? Nem autópályáról, autóútról beszélünk, ezek a kamionforgalmat
leszámítva nem fizetősek, semmilyen, ezzel ellentétes kormányzati
előterjesztés nincsen.” (Köszönet a remek fotókért és a
szövegrészletért a Nyugat.hu-nak.)
Csakhogy
a kormánytagnak ellentmond a kormany.hu-ra feltöltött térkép, amelyen
egyértelműen fizetősként jelölték az M86-os Szombathely és Szeleste
közti szakaszát. Ez azonban – írja a Nyugat.hu – Hende szerint csak a
kamionforgalomra vonatkozik. Akkor meg miért rakták ki az alábbi
táblát, ezt is a minap szerelték fel.
Csendben
jelezzük, tegnaptól kötelesek az autósok fizetni a kijelölt
szakaszokon. Igazán jó lenne már PONTOSAN tudni, hogy melyek azok.
Őrület, vásárolni sem tudtunk normálisan – hibaüzenetek az online-rendszerben
Kipróbáltuk
és megtapasztaltuk, hogy az első napon rendkívül lassan és
megbízhatatlanul működött az online matricavásárlás. Pest megyeit
akartunk venni csütörtökön kora délután, de már a rendszerbe való
regisztráció is akadozott. A választott matricát háromszor akarta
kiszámlázni a rendszer, amikor pedig a felesleges tételeket akartuk
törölni, hibaüzenettel zárult a folyamat.
Második
próbálkozásra sikerült eljutni az online bankkártyás fizetésig, az
5000 forintot le is vonták, az oldalon azonban a vásárlás
meghiúsulásáról szóló hibaüzenet jelent meg. A rendszer által
megjelenített e-matrica azonosítóval felhívtuk az ügyfélszolgálatot,
ahol megerősítették, hogy a hibaüzenet ellenére a vásárlás megtörtént, a
választott rendszámra aktív lett a jogosultság. A beszélgetés
időpontját azért feljegyeztük, ha esetleg később vitás helyzet adódna.
Talán segít.
Információnk
szerint nem volt mindenki ilyen szerencsés, sokan negyedik
próbálkozásra sem jutottak ügyintézőig telefonon, miután hasonló
hibaüzenetet kaptak a pénz levonása után. Akik esetleg a hibaüzenet
miatt újra megvették a matricát, mielőbb próbáljanak kapcsolatba lépni a
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-vel, illetve a bankjukkal is.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónak sincs információja
Erre
utal az alábbi levél, amit a 444 olvasója kapott kérdésére: 3 vagy 4
megyei matrica kell ahhoz, hogy lejusson Budapestről az M7-esen a
Balaton déli partjára? December 30-án délután küldte válaszát a
hatóság:
Szánalmas az automata, nem ismer csomó betűt
Nem
csak a Nemzeti Útdíjfizetőnek nincs információja az új és nemzeti útdíj
fizetéséről, többen cikkeztek az elmúlt napokban arról, hogy a
rendszer beindulása előtt a benzinkutasok sem kaptak kielégítő
tájékoztatást. Pedig a legtöbb matricát ők adják el.
A
pozitív kormányzati propagandát ezerrel pörgető MTI persze mutatott
fotókat Mol kúton immár működő automatáról. Bárcsak ne tette volna.
Jól
látható a fenti fotón, itt is profi kivitelezéssel van dolga az
autósoknak. Nem tud magyarul írni a büszkén mutogatott szerkezet, hibát
hibára halmoz.
Mégsem teljesen ingyenes, amit ingyenesnek mondanak?
Nem
mindenhol kell fizetni az M0-ért, hangsúlyozzák. Például a Megyeri híd
felé az M3-as autópálya kereszteződésig, tehát a 69-es lehajtóig
ingyenes a körgyűrű, vagyis ha délről csak eddig autózik valaki az
M0-on, akkor megússza matrica nélkül. A 444 szúrta ki, hogy ez nem
igaz. “Azért nem, mert ha az M0-M3 kereszteződésnél hajtanánk le
Budapest felé, akkor az M3-as bevezetőre kerülünk, ami fizetőssé válik”
– írták, egyúttal azt tanácsolták, hogy a fizetést elkerülőknek muszáj
lehajtani a 69. lehajtó előtti lehetőségnél, azaz a 65-ös lehajtónál,
ami a Rákospalotai határútra vezet.
Akkor most meddig nem bírságolnak?
December
16-án ezt a tájékoztatást kapta Vezess.hu az NFM-től: “Január 31-ig
nem büntetik azokat, akik reflexből felhajtottak az immár fizetős
útszakaszokra, és elfelejtettek megyei matricát venni. Még akkor sem
kell kifizetniük a bírságot, ha közben megjött a papír, feltéve, ha
utólag, január 31-ig megveszik az adott területre a matricát.”
Nos, ez is változott azóta, a
nemzetiutdij.hu-ra frissen feltöltött 2015-ös E-Matrica Útmutatóban már
ezt olvashatjuk: “A 2015. január 1. és 2015. január 31. között észlelt
jogosulatlan úthasználat esetén a pótdíj utólagos elengedésének van
helye, amennyiben a pótdíj megfizetésére kötelezett 2015. március 1-jét
megelőzően a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati
irodájában szolgáltatási díj megfizetése mellett, a jogosulatlan
úthasználat helye szerinti éves megyei, vagy éves (országos)
jogosultságot vásárol.”
Első
ránézésre azt gondolhatja az autós, végre valami normális döntés,
legalább február végéig megveheti – akár a használat után – a matricát.
Ne tegye, a rendszer megszívatja.
Már bocsánat, de mi másnak nevezhetnénk, hogy a kormányzati nagyvonalúság azzal egyenlő, miszerint
1, “szolgáltatási díjat” kell pluszban fizetni, ami az 5000 forint felett újabb 1470 forint
2, mindezt kizárólag az ügyfélszolgálati irodájukban lehet befizetni, amivel plusz benzinpénz és idő megy el.
Köszönjük, igazán nagylelkű!
Bónuszként a családbarát kormány betesz a nagycsaládosoknak
Meg a
vendégmunkásoknak, meg mindenkinek, aki személyautós jogsival vezethető
kisbusszal közlekedik, kirándul, élné az életét. Habár a személyautók
és motorkerékpárok díjtételei (D1 és D1-M) 2015-ben nem változnak, a
teherautókra vonatkozó E-útdíj rendszerben általános, öt százalékos az
áremelés, amit kollégám megfogalmazása szerint nyilván a nagyon magas,
MÍNUSZ 0,2 százalékos 2014-es infláció miatt kellett megemelni.
No de a
nagycsaládos magánszemélyeknek és sokaknak nem ez fog fájni, hanem
hogy a hétszemélyesnél tágasabb személyautók más díjkategóriába
kerülnek, és ha már megnyerték, a 2015-ös új útdíj-rendszerben
fizessenek ők is vastagon: a 10 és 30 napos matricájuk ára a duplájára
emelkedik.
Figyeljünk, ne fizessen senki feleslegesen, segítsünk egymásnak!
Január
első napján ennyi hibát tudtunk gyorsan összeszedni. A fenti témákkal
kapcsolatban megkeressük az illetékes minisztériumokat is, amint
reagálnak, folytatjuk a témát.
Addig
is kérünk mindenkit, figyeljen, küldjön észrevételeket, felfedezéseket,
javítandó hibákat a rendszerről, vagy éppen fotókat
táblakihelyezésekről, megvett megyei matrica számlájáról, írja meg
tapasztalatait a vásárlásról, akár online, akár kútnál történt –
bármiről a témában ide: auto@centralmediacsoport.hu
Csak bevezető ár az 5000 forint?
Dorner
Lajos VEKE-elnök szerint eleinte 39 milliárd forintos várható
bevételről beszélt a politika, most már 20 milliárdról. “Sajnos láttunk
már olyat, hogy nagyon mellé lőttek egy-egy döntés költségvetési
hatásánál, márpedig ha nem jön be a remélt bevétel, akkor a kormány a
duplájára, vagy akár a triplájára is emelheti később a matrica 5000
forintos árát. Ha viszont hozza a remélt pénzt az intézkedés, akkor
pont azért emelhetik meg, mert könnyen elérhető a bevétel, a jogalap, a
keret pedig januártól adott. Erős tehát a csábítás, hogy felemeljék
ezt az 5000 forintos összeget, mint az összes ilyen, adó jellegű
tehernél, és akkor az már tényleg komoly problémát okozhat.” –
nyilatkozta a Vezess.hu-nak.
(vezess.hu)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése