Közel egy éve
annak, hogy a vilniusi csúcson Viktor Janukovics nem írta alá a
társulási szerződést, és megkezdődött az azóta elharapódzó, vérontással,
katonai beavatkozással, területi elcsatolással és szankciókkal járó
háború Ukrajna és Oroszország között. A frontvonal azonban nem csupán az
orosz-ukrán határon húzódik, attól sokkal tágabb: a NATO-tagok és
Oroszország a fő ellenség; így egy megújult „Great Game” zajlik éppen.A
rendszerváltozás és az azt követő időszak megszüntette az éles,
hidegháborús helyzetet, hiszen a Szovjetunió részekre bomlott.
Oroszország azonban nem az az állam, amely elfelejtkezne érdekeiről és
álmairól. Az orosz mentalitás az évszázadok során összefonódott a
birodalmiság, a nagyhatalmiság képével, amelytől egyik orosz politikus
sem tekintett el. Az ukrajnai válság és Putyin külpolitikai lépései mind
azt támasztják alá, hogy az orosz elnök célja a cári Oroszország,
illetve a Szovjetunió példáján alapuló új eurázsiai birodalom
megvalósítása. Valóban ez volna Putyin álma, egy eurázsiai orosz
fennhatóságú birodalom a modern, 21. században?
Közép-Ázsia jelentőségéről
Közép-Ázsia egy rendkívül fontos
terület, amelynek hovatartozása mindig is nagy jelentőségű volt a
nagyhatalmi játszmák során. A hatalmas kiterjedésű térség, amely alatt
Kirgizisztán, Üzbegisztán, Tádzsikisztán, Türkmenisztán, Kazahsztán,
valamint Afganisztán értendő, állandóan valamely nagy birodalomhoz
tartozott. Önállósságukat – Afganisztánon kívül – csak a Szovjetunió
felbomlása hozta el. Az Orosz Birodalom a 15. században kezdte meg
fennhatósága kiterjesztését Közép-Ázsiára, azonban idővel
szembetalálkozott az angol érdekekkel. Ennek vázolására fogalmazódott
meg az úgynevezett „Great Game” ("Nagy Játék") stratégiai koncepció,
amelynek alapját Halford Mackinder geostratégiai elmélete adta. Ennek
lényege, hogy a világuralom megszerzésének első és legfontosabb lépése
az úgynevezett „Heartland”
terület megszerzése. Ez a mai Oroszországot és az imént említett öt
poszt-szovjet területet – Kirgizisztán, Üzbegisztán, Tádzsikisztán,
Türkmenisztán és Kazahsztán – foglalja magába. Jól látható tehát, hogy
az egykori Szovjetunió nagyjából megegyezett Mackinder „Heartland”
koncepciójával.
(Forrás: wikipedia.org)
"The Great Game"
Arthur Conollynak, a Brit Kelet-Indiai Társaság egyik hírszerzőjének tulajdonítják a fogalmat, amelyet a publikum R. Kipling Kim című művéből ismerhetett meg. Bővebben itt olvashat a 19. századi brit-orosz rivalizálásról és a játszma további alakulásáról, kronologikus sorrendben.
A „Great Game” tehát azt vázolja, hogyan
alakultak az brit és orosz erőviszonyok a térségben. Az orosz
terjeszkedés a 19. századra kezdte egyre intenzívebben fenyegetni az
angol gyarmatokat, elsősorban a Brit Birodalom ékköveként emlegetett
Indiát. Ekkor Afganisztán birtoklása volt kulcsfontosságú. Az orosz-brit
rivalizálás a 20. század elejére enyhült, majd a második világháborútól
új szakaszhoz ért a játszma, hiszen kialakult a bipoláris világrend, a
hidegháborús Nyugat - Kelet szembenállás, amelynek során egymás elleni
valós katonai akciókra nem került sor, hiszen ez a nukleáris elrettentés
időszaka volt.
"Great Game" a 21. században
A Szovjetunió felbomlása újabb
fordulópontot eredményezett a „Great Game” alakulásában. Az elemzők
szerint ez az 1991 óta tartó szakasz már nem értelmezhető a klasszikus
játszma keretei között. A 21. századra ugyanis már nemcsak Anglia és
Oroszország a két rivális, hanem sokkal inkább a NATO és Oroszország áll
egymással szemben, illetve Oroszország mellett Kína foglal még helyet.
Ebben a megújuló játszmában már sokkal inkább az ásványkincsek
birtoklásán van a hangsúly, és nem a geopolitikai térség feletti
kontroll megszerzésén. Ugyanakkor a „New Great Game” során a felek újra
fegyverhez nyúltak. Ezt bizonyítja az afgán konfliktus, az iraki háború,
a 2008-as grúziai háború, illetve az ukrán válság is. Ezeknek a
konfliktusoknak Oroszország meghatározó szereplője volt, amely arra
utalhat – miként azt szakértők is írják –, hogy Putyin visszaállítaná az
egykori Szovjetunió határait, s egy eurázsiai víziót dédelget.
Közép-Ázsia harapófogóban az orosz medve és a brit oroszlán között (Forrás: wikipedia.org)
Putyin álma - az Eurázsiai Unió
A szocializmus megszűnésével ugyan az
egykori tagköztársaságok elnyerték függetlenségüket, Oroszország azonban
igyekezett továbbra is fennhatósága alatt tartani a poszt-szovjet
területeket. Természetesen nem jelenthető ki egyértelműen, hogy Putyin
kizárólag Mackinder geostratégiai elmélete alapján hozza külpolitikai
döntéseit, az azonban kulcsfontosságú tény, hogy Oroszország ereje
geopolitikai helyzetében van. Az ország nem fejlett gazdaságával vagy
iparával élenjáró, hanem az ásványkincsek birtoklásával tartja fenn
élvonalbeli pozícióját. Mivel azonban ezeknek jelentős részét
elveszítette 1991-ben, az orosz vezetés nem titkolt szándéka az egykori
területek újbóli integrálása.
A közép-ázsiai országokkal Oroszország
meg tudta tartani a szorosabb viszonyt; Grúzia életébe is erős
beleszólása van, ahogyan azt a 2008-as háború példázza, Ukrajnával
azonban már nehezebb a dolga. Ennek ellenére, ahogyan azt az ukrán
válság eseményei mutatják, Oroszország képes bővíteni határain a 21.
században is, habár eszköze nem a 21. században megszokott tárgyalásos
út, hanem a fegyverhasználat. A Krím-félszigetet a maga ásványkincs
lelőhelyeivel mindenesetre megszerezte, Kelet-Ukrajnában pedig máig nem
zárult le teljesen a fegyveres konfliktus.
A KazahMunayGaz, Kazahsztán vezető olaj és gáz cégének
központja (Forrás: wikipedia.org)
központja (Forrás: wikipedia.org)
A területszerzés azonban csak az egyik
eszköz Putyin kezében. Eurázsiai víziójának megvalósításában nagy
szerepe van a várhatóan 2015. január 1-jén megalakuló Eurázsiai
Gazdasági Uniónak. Az integrációs lépések már 2010-ben megkezdődtek,
amikor Oroszország, Fehéroroszország és Kazahsztán vámuniót alakított ki
egymással. A Kreml célja a továbbiakban az integráció bővítése volt.
Ezt bizonyítja, hogy Tádzsikisztán, Üzbegisztán és Kirgizisztán is
csatlakozott az Eurázsiai Gazdasági Közösséghez. A bővítés mellett, bár
Ukrajnát egyelőre nem sikerült bevenni az unióba, az integráció
erősítése is zajlik, ugyanis Örményország is bejelentette a leendő gazdasági unióhoz való tartozási szándékát, és aláírta a szükséges dokumentumokat, ahogyan arról korábbi cikkünkben olvashattak.
A kérdés az, hogy Oroszország meddig
lesz képes talpon maradni. Képes lesz vajon egyedül, jelentősebb
szövetségesek nélkül valóban létrehozni január elsejével, majd életben
is tartani az Eurázsiai Gazdasági Uniót?
Valós ellenfele tud lenni ez az integráció az Európai Uniónak és a
Nyugatnak? Bekövetkezhet-e az, hogy Putyin víziója mégsem állja meg a
helyét, és Oroszország belátja, mégis közelednie, és nem távolodnia
kellene Európától és a nyugati világtól? Egyelőre ugyanis olyan
szövetségesei vannak, amelyek a Szovjetunió felbomlása után is
megmaradtak a nagy medve árnyékában, és azóta is függnek tőle. Ráadásul
ezeken a poszt-szovjet területeken számos területi hovatartozási vita
zajlik, gondoljunk csak Transznisztria vagy Oszétia helyzetére.
Ukrajna csatlakozása megnövelhette volna
az Eurázsiai Unió esélyeit, de az ország – egyelőre – nem kért ebből.
Kína szövetsége viszont abszolút felívelést jelenthetne. A két ország
közeledésének vannak jelei, ami a gázvezetéket kiépítését, illetve az
export-import forgalmat illeti, azonban Oroszország sokkal inkább egy
kiszolgáltatott pozícióban van Kínához képest, nem pedig annak egyenlő
partnere. Kína, az Egyesült Államok hegemón pozíciójára törő új
szuperhatalom egy modern, gazdaságilag és technológiailag fejlett
ország. Oroszország ezzel szemben mára már csak regionális nagyhatalom,
amelynek egy igazán ütőképes Eurázsiai Unió megvalósításához nagy
szüksége lenne Kína támogatására.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése