Országszerte általános sztrájkot
kezdtek a belga szakszervezetek egy több mint egy hónapig tartó
akciósorozat betetőzéseként, amivel az ország közlekedését és
közintézmények működését egyaránt megbénították.
Az SNCB vasutas szakszervezet újabb
megszorítások áldozata lenne, amit a kormány a fokozódó államadósságra
hivatkozva akar meghozni. A megszorítások azonban tömeges leépítésekkel
járnának, emellett a nyugdíjkorhatárt is megemelnék 65-ről 67 évre,
hogy így 11 milliárd euróval javítsák a költségvetés helyzetét. Az
ipari szakszervezetek közös megmozdulása vasárnap kezdődött meg, és a
nemzetközi járatokat is felfüggesztették, leálltak az Eurostar külföldi
vonalai és a légi közlekedés, mivel a belga légi irányítás
alkalmazottai is részt vesznek a megmozdulásban. Az iskolák,
kormányhivatalok működése is sok helyen leállt, az EU observer
brüsszeli lap jelentése szerint olyan alapos a szervezés, hogy az
újságokat se hordják ki, és a szemétszállítás is leállt.
A brüsszeli nemzetközi repülőtér
szóvivője szerint több mint 50 ezer utast érintett a leállás, és eddig
600 járatot töröltek. A sztrájk idején Belgiumban belföldi vonatjáratok
se közlekednek, teljesen megbénult a tömegközlekedés.
A kormány elleni demonstrációk
novemberben kezdődtek meg, amikor több mint százezer szakszervezeti tag
vonult utcára és a szakszervezetek általános munkabeszüntetésbe
kezdtek. A tüntetések során több alkalommal összeütközések voltak a
demonstrálók és a rendőri erők közt.
Belgiumban kiterjedt szakszervezeti
hálózat működik. Ellentétben a kelet-európai viszonyokkal, ezek a
szakszervezetek olyan szerveződések, amikről a hétköznapok során is
hallani lehet. Ennek köszönhetően egyes szakszervezeteknek több mint
másfél millió tagja van.
Érdemes párhuzamot vonni azzal, ami tegnap Magyarországon történt:
hazánkban olyan szakszervezetek hirdettek megmozdulásokat, melyekről
szinte soha nem hallani. A munkavállalók érdekének védelméről csak akkor
hallani a részükről, amikor valamelyik ellenzéki párt épp fel akarja
használni a szakszervezetet a kormány sakkban tartására. Tehát ezeket a
hazai formációkat egyáltalán nem lehet komolyan venni, és a kormány is
ennek megfelelően kezeli őket.
Ahhoz, hogy egy szakszervezetnek
ütőképes létszámú tagsága legyen, a munkavállalók érdekeit a
hétköznapokban is képviselni kellene, amikor épp nem akarja őket
felhasználni semmilyen ellenzéki párt. Mivel ezek a szervezetek a
fokozott ellenzéki aktivitás idejét leszámítva szinte soha nem kerülnek
elő, értelemszerűen a tagság létszáma se magas, megmozdulásaik
teljesen eredménytelenek maradnak azon ritka alkalmakkor, amikor az
ellenzék kezdeményezésére eszükbe jut a munkavállalók érdeke.
http://www.hidfo.net.ru/2014/12/16/brusszel-megbenult-valodi-szakszervezeti-tevekenyseg-miatt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése