A kormány semmit nem tesz véletlenül, hatalmi okok állnak a költségvetésben jelentős tételnek nem mondható segélyek eltörlése s a felelősség önkormányzatokra hárítása mögött.
Mi
értelme van eltörölni a lakásfenntartási támogatást, adósságkezelési
szolgáltatást, óvodáztatási támogatást, méltányossági közgyógyellátást
és méltányossági ápolási díjat? Miért alakítják át a rendszeres
szociális segélyt? Mi értelme, ha tudjuk, hogy ez 40 milliárd forintot
sem jelent, ami a költségvetés szintjén nem jelentéktelen, de nem is
igazán jelentős összeg (például a közmédia költségvetése több mint a
duplája annak, amit a központi költségvetés a segélyeken megspórolhat).
Azt
gondolja a kormányzat, népszerű az „aki nem dolgozik, ne is egyék”
elve? De a nép messze nem mondható szegényellenesnek. Két finn kutató
vizsgálataiból kiderült, hogy a magyarok 60 százaléka – a szegénységet a
társadalmi igazságtalanságnak tulajdonítja. Ez nemzetközi
összevetésben nagyon magas arány. Jó egyötödük ugyan az egyént
hibáztatja, ám ez az arányszám is kevesebb számos más országban
mértnél.
Lehet,
hogy semmiféle racionális ok nincs a segélyek eltörlése mögött, csupán
valamiféle ideológiai ihletettségű irracionalitás? Csak az oktalan
rosszindulat és kegyetlenség? De akkor miért kellett a segélyezést
majdnem mindenestül az önkormányzatok nyakába varrni, s ezzel egy
időben minden eddiginél nagyobb adóztatási szabadságot adni nekik?
Amelyek máris olyan meghökkentő adókat fontolgatnak, mint a
pótkocsiadó, meg a magas házak adója? A rezsibiztos szerint pusztán azt
a gyakorlatot szeretné a kormány megszüntetni, hogy a segélyezettek
dzsipekkel mennek fölvenni a segélyeket, a cél csupán a visszaélések
visszaszorítása.
Azon
olvasó, aki ezt nem hiszi, annak szolgálhatok alternatív magyarázattal,
de picit messzebbről kell kezdenünk: néhány statisztikai ténnyel. Ma
Magyarországon a háztartások háromnegyede nem tud kifizetni egy
váratlan, 66 ezer forintot meghaladó, vagy akár csak elérő kiadást. Mi
több, a munkaképes korú lakosság 89 százaléka nem rendelkezik banki
megtakarítással. A lakosságnak tehát csaknem 90 százaléka él hónapról
hónapra, s bármilyen sokk éri a családot – munkahely elvesztése,baleset
– szinte azonnal belecsúszhat a szegénységbe. Kivéve, ha a rokonok,
barátok segítenek, mert az állam érdemben aligha fog.
Természetesen
óriási a különbség az éhező-fázó nélkülözők, s a hónapról hónapra élő,
félretenni ugyan nem tudó, de nem éhező és nem fázó, ám lecsúszással
fenyegetett, hónapról hónapra eltengődő családok között. Ám mégsem
annyira óriási, mint ami a lakosság alsó 90 százaléka, s a
jövedelmi-vagyoni szempontból elithez tartozók között van.
Különösen
közpolitikai szempontból. Ha visszatekintünk az eddigi, s
előretekintünk a várható intézkedésekre, akkor látjuk, hogy ezek
valamiképpen mindig a felső 10 százaléknak kedveztek. S ezen a rétegen
belül is a legtöbbet azoknak adták, akik ennek a legfelsőbb rétegnek is
a legtetején voltak. Ennek legtisztább, számszerűsíthető példáját az
egykulcsos szja bevezetése adta.
„A
változások hatására az alsó hét jövedelmi tized adóterhelése összesen
134 milliárd forinttal emelkedett. A nyolcadik tized adója kismértékben
csökkent, a kilencediké 72 milliárd forinttal mérséklődött, míg a
legmagasabb jövedelműek adója 501 milliárd forinttal zsugorodott” –
írja Virovácz Péter–Tóth G. Csaba tanulmányában. 501 milliárd a felső
jövedelmi tizednek!
A
tervezett szja-csökkentés – valószínűleg 2018-ig meg fog történni –
előre hallható propagandája vélhetően arról fog szólni, hogy „mindenki
nyer”. Ám ez nem igaz, mivel az alacsonyabb adóbevételből gyengébb
közszolgáltatásokra – egészségügyre, oktatásra – futja. A gyengülő
közszolgáltatások a vagyoni-jövedelmi elitet kevésbé sújtják, hiszen
meg tudják venni azt – egészségügyi, vagy például biztonsági –
szolgáltatásokat a piacon is. Vesztese lesz ennek a kilencedik
jövedelmi tized, de még a legfelső tized alja is, hosszabb távon csak a
szűkebb értelemben vett vagyonos elit jár jól. Ahogy vesztese volt
valójában a korábbi szja-változásnak is a kilencedik jövedelmi tized,
itt ugyanis még nagy bajt okozhat egy munkahelyvesztés, szükség lenne
szociális, társadalombiztosítási hálóra.
Az
Orbán-kormány soha nem is titkolta, hogy azokat kívánja támogatni,
akiknek már eleve van valamijük. Tölgyessy Péter Orbán Viktor egyik
beszédét hozza föl példaként, de lehetne még bőven találni példákat. Ha
a kormány politikájának általános irányát nézzük, akkor a lényegi
választóvonal a lakosság alsó 90 százaléka és felső 10 százaléka között
van. Valójában a lakosság alsó 90 százalékától csoportosítanak át
forrásokat a felső 10 százalék felé, de természetesen a felső 10
százalék szintén messze nem egyenlő arányban jutalmazódik, de ez most
ezen okfejtés szempontjából nem lényeges. De mi történik, ha egyszer a
90 százalék megsejti, hogy a kormányzás nem az ő érdekükben történik?
(Egy részük azért sejti már.)
Itt jön
a képbe a segélyek megszüntetése, s a jogkör áttelepítése az
önkormányzatokhoz. Az önkormányzati rendszert Vigvári András már 2010
előtt „konfliktuskonténernek” nevezte. Ez alatt azt értette, hogy az
állami szerepvállalás visszafogása nem nyíltan, hanem a lényeget
elkendőzve ment végbe, az önkormányzati feladathoz történő állami
hozzájárulások súlya és reálértéke folyamatosan csökkent. Ebből a
szerepből látszólag kikerültek azzal a helyhatóságok, hogy elvettek
tőlük feladatokat. Megkapták azonban a segélyezés feladatát, forrást
viszont nem kaptak hozzá. Azok az önkormányzatok, amelyeknek van
viszonylag jó iparűzési bevételük, kevesebb támogatást kapnak jövőre,
mint idén. A központi kormányzat tehát az adóztatás és segélyezés
konfliktusát tolta le helyi szintre.
A
kormány döntése a helyhatóságokat azon dilemma elé állítja, hogy
megadóztathatók-e a azért a hónapról hónapra tengődő családok, hogy
kaphassanak valamit a nélkülözők is. A kormány ezzel társadalmi
konfliktust hoz létre, törést visz a lakosság alsó 90 százalékába,
akiket egyébként a közpolitika szintjén, a források áramoltatása
szempontjából nagyjából egységesen (le)kezel. A központi kormányzat
szintjén ez a konfliktus nem lenne hitelesen megjeleníthető, hiszen
amit most elvesznek a segélyezettektől az az áfabevétel nagyjából 1
százaléka.
De
miért kell létrehozni ezt a társadalmi konfliktust az alsó 90
százalékban? Hatalmi okokból. Az oszd meg és uralkodj elvénél nincs
ősibb politikai elv. Elmagyarázom hosszabban is: ugye teljesen világos,
hogy a kormánynak nem érdeke, hogy felső 10/alsó 90
forrásátcsoportosítás mindenki előtt világos legyen. Az is nyilvánvaló,
hogy a kormány aligha szeretné, ha a lakosság túlnyomó többsége
gazdasági helyzetének romlásáért annak a valódi felelősét – azaz a
kormányt – hibáztatná. Azt sem kell hosszasan bizonygatni, hogy
bűnbakul sokáig olyan távoli hatalmak, mint az Egyesült Államok vagy a
brüsszeli Európai Bizottság aligha szolgálhatnak. Új bűnbakra van
szükség, s lesz is, mégpedig a – bogárlászlói terminológiával –
“roncstársadalom”. Hogyan is?
Minthogy
az önkormányzatok válasza a segélyezésre borítékolhatóan jobbára a
„nem” vagy az „alig-alig” lesz, és minden ígérettel szemben közmunka
sem juthat mindenkinek, pláne nem állandóan, nőni fog a nyomor. Ezzel
együtt sajnos a bűnözési ráta is. Bár a nyomor mostanság olykor egészen
nevetséges bűnesetekre viszi rá a kezdő, amatőrnek nevezhető
elkövetőket, ám börtönbe kerülnek, ahol tapasztalt bűnözőkkel
találkozhatnak, így egy részük idővel profi, komolyan vehető
bűnelkövetővé válhat. A kormány persze erre azt mondja, megélhetési
bűnözés nincs. Minden szegény mindenkor tartsa be a törvényeket, ha
éhen is hal a gyerekeivel együtt. Van és lesz is sok olyan szegény, aki
nem szeg törvényt akkor sem, ha a gyereke éhezik. Politika arra azért
nem építhető, hogy mindegyikük így tesz.
Nagyon
valószínű, hogy a kormány válasza a bűnözés növekedésére az önvédelem
szabályozásának újbóli átírása, esetleg az éles fegyverhez jutás
megkönnyítése lesz. Láthattunk arra példát Szlovákiában, hogy a
szociális ellátások szigorítása, a bűnözés növekedése hogyan hozta
magával, hogy mind több és több ember vásárolt fegyvert magának.
Végeredményben
tehát olyan helyzet alakulhat ki, amelyben úgy tűnik, a fő társadalmi
konfliktus a nincstelenek s a közülük kikerülő bűnözők, illetve a
hónapról hónapra tengődő családok között van. Amíg az elszegényedő,
középen lévő többség a nincstelenektől félti a saját helyzetét, addig
az elit zavartalanul gazdagodhat. A nagypolitika pedig látszólag „az
emberek igényeire” reagál majd a közbiztonsági programokkal, a
büntetési tételek emelésével, s más ezernyi trükkel, ami az egyre
aggódóbb polgárok körében népszerű is lehet. Az újra megtalált
ellenség: a bűnöző. S megint van mi ellen háborúzni: mi lehet
népszerűbb egy politikus számára, mint a bűnözés elleni harc? Ebből még
alighanem a parlamenti ellenzék sem akar majd kimaradni.
A
magyar nép – mint az említett finn kutatás bizonyítja – nem
szegényellenes, s bölcsen dönt, ha elég információ áll rendelkezésre.
Ezért is közöltem a fenti információkat.
(Kiss Miklós)
Bal-Rad komm:
“…Végeredményben tehát olyan helyzet alakulhat ki, amelyben úgy tűnik,
a fő társadalmi konfliktus a nincstelenek s a közülük kikerülő
bűnözők, illetve a hónapról hónapra tengődő családok között van. Amíg az elszegényedő, középen lévő többség a nincstelenektől félti a saját helyzetét, addig az elit zavartalanul gazdagodhat.
A nagypolitika pedig látszólag „az emberek igényeire” reagál majd a
közbiztonsági programokkal, a büntetési tételek emelésével, s más
ezernyi trükkel, ami az egyre aggódóbb polgárok körében népszerű is
lehet. Az újra megtalált ellenség: a bűnöző. S megint van mi ellen
háborúzni: mi lehet népszerűbb egy politikus számára, mint a bűnözés
elleni harc? Ebből még alighanem a parlamenti ellenzék sem akar majd
kimaradni…”
-Félelmetes, és egyáltalán nem valószínűtlen konklúzió!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése