A Déli Áramlat földgázvezeték-projekt meghiúsulása miatt felülvizsgálta európai energiapiaci stratégiáját a Gazprom.
Oroszország hozzáállása az európai piachoz alapjaiban változott meg – mondta Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója az orosz közszolgálati televíziónak adott interjúban. “Ez itt a vég kezdete az európai végfelhasználókkal kötött szállítási szerződésekre összpontosító piaci stratégiánkban” – fogalmazott. “Az EU ezentúl Törökországgal, mint tranzit országgal áll majd kapcsolatban” – mondta a Gazprom vezérigazgatója, megjegyezve, hogy Törökországnak évi 50 milliárd köbméter gáz áll majd rendelkezésére továbbításra, “amit alkalma lesz az EU-val folytatott politikai hatalmi pókerjátszmában is igénybe venni”.
A Gazprom elnöke rámutatott, hogy az európai gázszállítási rangsorban Törökország a második helyre rukkol elő Németország után. Miközben Németországra az északi szállítási útvonalon hárul a kulcsfontosságú közvetítő szerep, a déli útvonalon ezt a feladatot Törökország tölti majd be. Ukrajna szállítási útvonalként játszott szerepe pedig teljes mértékben elveszíti jelentőségét – mutatott rá Alekszej Miller a tévéinterjúban.
Vlagyimir Putyin orosz elnök hétfőn jelentette be törökországi látogatásán a Déli Áramlat gázvezeték projekt feladását. “A döntés végleges” – hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója – “annak ellenére is, hogy saját területen már négymilliárd dollárt fordítottunk a vezeték kivitelezésére”. Ezt a már kiépített kapacitást a jövőben a törökországi szállításokhoz veszi majd igénybe a Gazprom. A már megrendelt csővezetékeket pedig a terveknek megfelelően a Fekete-tengeren keresztül fektetik le, csak nem bulgáriai, hanem törökországi végponttal – mondta Alekszej Miller.
Rámutatott, hogy Bulgária a hárommilliárd eurós beruházás elmaradása miatt nem csak mintegy hatezer munkahelyet veszít el, hanem elesik a jövőben gázszállítások tranzitbevételétől is. Ráadásul a már meglévő vezetékeken az országon át szállított évi 18 milliárd köbméter földgázt is a törökországi útvonalra irányítja át a Gazprom.
Az EU-ban a szolgáltatóknak ezentúl maguknak kell gondoskodniuk a földgázt a fogyasztókhoz eljuttató vezetékek megépítéséről, a Gazprom ezentúl az EU számára vezetékek építésével nem foglalkozik – hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója. (MTI)
Már nem így néz ki a helyzet...
Az Unió
Bulgáriát zsarolja a pénzcsapok elzárásával, ha utat enged a Déli
Áramlat orosz projektjének. Az Unió elsősorban a Közép-európai térség
orosz befolyását akarja megakadályozni. A tőle földgázt vásároló cégek,
2020 után a Nyugat-Törökországban megépítendő gázelosztóból vigyék
tovább az energiahordozót és építsenek saját erőből vezetékeket
Közép-Európába. A cég jelenleg érvényes tranzitszállítási szerződése hat
év múlva jár le Ukrajnával és Ukrajna, mint ismeretes egyenlőre
atlantista befolyás alatt áll, ami ellentétes az ázsiai régió
politikájával. Ha ez a stratégia sikert hoz, akkor megvalósul az, amiért
a Déli Áramlatot kitalálták. Az új gázvezetéket igen rövid idő alatt le
tudják fektetni a Fekete-tenger alatt, a Törökországba vezető Kék
Áramlattal párhuzamos útvonalon, majd Nyugat-Törökországon keresztül a
görög határig menne, ahol gázelosztót létesítenének. A Gazprom és az
orosz gázt jelenleg Ukrajnán keresztül beszerző európai cégek közötti
szerződések többségében az ausztriai Baumgarten szerepel elosztó
állomásként.
Kik
viszik a legtöbb orosz gázt? Ukrajnán keresztül a legtöbb gázt az
olaszok kapják, körülbelül 25 milliárd köbmétert évente. A Kommerszant
szerint az ország ellátását teljesen megoldaná az Azerbajdzsánból
Törökországon keresztül vezető Trans Anatolian Natural Gas Pipeline
(TANAP) és az ahhoz kapcsolódó, Görögországon, Albánián át és az Adriai
tenger alatt tervezett gázvezeték (Trans Adriatic Pipeline)
meghosszabbítása. Mindkét csövet 2018-ra állítanák munkába. Viszont
Magyarország, Szlovákia és Ausztria felé új, évi 20 milliárd köbméter
kapacitású vezetéket kéne építeni, vagy pedig a jelenlegi csövek
szállítási mennyiségét módosítani. Az Északi Áramlat gázvezetékből már
így is eljut a gáz Csehországon át, az OPAL pedig Szlovákiába és
Ausztriába visz. A Törökország irányába megépítendő gázvezeték
szállítási teljesítménye elérheti a Déli Áramlat tervezett évi 63
milliárd köbméteres kapacitását is.
Oroszország
hozzáállása az európai piachoz alapjaiban változott meg - mondta
Alekszej Miller, a Gazprom vezérigazgatója az orosz közszolgálati
televíziónak adott interjúban. "Ez itt a vég kezdete az európai
végfelhasználókkal kötött szállítási szerződésekre összpontosító piaci
stratégiánkban" - fogalmazott. "Az EU ezentúl Törökországgal, mint
tranzit országgal áll majd kapcsolatban" - mondta a Gazprom
vezérigazgatója, megjegyezve, hogy Törökországnak évi 50 milliárd
köbméter gáz áll majd rendelkezésére továbbításra, "amit alkalma lesz az
EU-val folytatott politikai hatalmi pókerjátszmában is igénybe venni".
A
Gazprom elnöke rámutatott, hogy az európai gázszállítási rangsorban
Törökország a második helyre rukkol elő Németország után. Miközben
Németországra az északi szállítási útvonalon hárul a kulcsfontosságú
közvetítő szerep, a déli útvonalon ezt a feladatot Törökország tölti
majd be. Ukrajna szállítási útvonalként játszott szerepe pedig teljes
mértékben elveszíti jelentőségét - mutatott rá Alekszej Miller a
tévéinterjúban.
Vlagyimir
Putyin orosz elnök hétfőn jelentette be törökországi látogatásán a
Déli Áramlat gázvezeték projekt feladását. "A döntés végleges" -
hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója - "annak ellenére is, hogy saját
területen már négymilliárd dollárt fordítottunk a vezeték
kivitelezésére". Ezt a már kiépített kapacitást a jövőben a törökországi
szállításokhoz veszi majd igénybe a Gazprom. A már megrendelt
csővezetékeket pedig a terveknek megfelelően a Fekete-tengeren keresztül
fektetik le, csak nem bulgáriai, hanem törökországi végponttal -
mondta Alekszej Miller. Rámutatott, hogy Bulgária a hárommilliárd eurós
beruházás elmaradása miatt nem csak mintegy hatezer munkahelyet veszít
el, hanem elesik a jövőben gázszállítások tranzitbevételétől is.
Ráadásul a már meglévő vezetékeken az országon át szállított évi 18
milliárd köbméter földgázt is a törökországi útvonalra irányítja át a
Gazprom. Az EU-ban tehát a szolgáltatóknak ezentúl maguknak kell
gondoskodniuk a földgázt a fogyasztókhoz eljuttató vezetékek
megépítéséről, a Gazprom ezentúl az EU számára vezetékek építésével nem
foglalkozik - hangsúlyozta a Gazprom vezérigazgatója.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése