Túl korán kezdte el propagálni a
költségvetési megszorításokat a fejlett gazdaságokban a Nemzetközi
Valutaalap (IMF) a válság során. Olyan gazdaságpolitikai mixet
ajánlott, amelyről korábban is tudhatta, hogy nem lesz hatásos.
Mindeközben sok esetben a saját tanulmányait sem vette figyelembe a
szervezett – áll az IEO (Independent Evaluation Office), az IMF
független felügyeleti szerve által készített tanulmányban.
Az IEO, amely a Valutaalap válság során
nyújtott teljesítményét vizsgálta arra jutott, hogy a jelentős
befolyással bíró, 188 tagországot magában foglaló szervezet bizonyos
esetekben igencsak rossz válaszokat adott a válságra.
Bár a válság kitörése után közvetlenül
(2008-09-ben) a Valutaalap a globális fiskális élénkítés pártján állt –
ezt egyébként az IEO pozitív lépésnek ítéli meg –, 2010-11-ben a
kommunikációja egyértelműen áttért a fiskális szigor és a megszorítások
oldalára a fejlett gazdaságok esetében. Éppen ez volt az a lépés,
amelyről most az IEO azt állítja, hogy egyrészt elhamarkodott volt, és a
Valutaalap nem mérte fel kellően ennek továbbgyűrűző hatásait.
Hitelességi válság
Emellett az IMF hitelessége két irányból
is csorbát szenvedett. Egyrészt a feltörekvő gazdaságok egyre
elégedetlenebbek voltak azzal, hogy alig képviseltetik magukat az IMF
vezetésében, másrészt felmerült, hogy a Valutaalap miért nem
figyelmeztetett a válságot okozó sérülékenységekre. Az IEO
következtetései alapvetően két lábon állnak. Egyfelől elismerik, hogy
az IMF a hitelezési struktúrájának átalakításával komoly segítséget is
nyújtott a válságkezelésben, másfelől azonban felhívják a figyelmet a
negatív hatású gazdaságpolitikai javaslatokra.
Ez utóbbiak lényege, hogy miután az IMF a
válság kitörésekor először a fiskális élénkítésre helyezte a
hangsúlyt, 2010-11-re úgy látta, hogy a helyzet megváltozott. A túl
magas államadósságok, illetve a súlyos fiskális deficitek arra
ösztönözték a Valutaalapot, hogy úgy érezze, eljött a fiskális szigor
ideje. Nem mellékes, hogy az IMF ekkor úgy látta, a növekedés kezd
helyreállni a fejlett gazdaságokban, és ez csak tovább erősödik majd.
Ráadásul ezzel párhuzamosan erősen kiállt az extrém laza monetáris
élénkítés és stimulus (QE) mellett, melytől azt várta, hogy a csökkenő
adósság- és deficitráták mellett elegendő erővel bír majd a gazdaságok
felpörgetéséhez. Ennek következtében olyan országokat, mint
Nagy-Britannia, az Egyesült Államok vagy Japán szólított fel
költségvetési szigorra, miközben az eurózónában a német gazdaság
lehetett volna a terv zászlóshajója. Mindezek alapján jogosnak tűnik
Christine Lagarde, jelenlegi IMF-vezérigazgató azon állítása, miszerint
a Valutaalap abban az időben a lehető legjobb döntést hozta meg a
rendelkezésre álló információk alapján. Pontosan itt válik azonban
érdekessé az IEO tanulmánya! A dokumentum ugyanis azt hangsúlyozza,
hogy az IMF-nek már akkor tudnia kellett volna – részben a saját
kutatásai alapján is –, hogy az általuk forszírozott modell ebben
formában nem lesz működőképes.
Számos olyan tanulmány született
ugyanis, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy a fiskális politika
szerepe fokozottan lényeges a válság során a belső kereslet
élénkítésében, és az extrém laza monetáris intézkedések önmagukban nem
elegendők. Egyrészt a magánszektor az adósságleépítéssel volt
elfoglalva, melynek következtében csekély fogékonyságot mutatott a
jegybanki élénkítésre. Másrészt a központi bankok pénzpumpái a
tőkeáramlás volatilitásának megnövekedésén keresztül még nehezítették
is a feltörekvő piacok helyzetét – amely újabb oka lehet a feltörekvők
ellenszenvének. A jegybankok felől érkező likvid tőke tehát sok esetben
nem jutott el elég hatékonyan a reálgazdaságba, miközben az IMF erősen
ellenezte a keresletélénkítő fiskális stimulusokat.
A fordulat és a jövő
A váltás 2012-ben következett be, amikor
az IMF maga is belátta a megszorítások káros következményeit, és sokkal
szerényebb mértékű konszolidációt javasolt. Az igazi váltás az IMF 2012
őszi World Economic Outlookja volt, amelyből már egyértelműen
kiolvasható, hogy a megszorítások nagyobb kárt okoztak a gazdasági
növekedésben, mint azt korábban feltételezték. Érdemes megjegyezni, hogy
legutóbbi jelentéseiben a Valutaalap már sokkal határozottabban kiállt a
magfontolt fiskális élénkítések mellett, amennyiben azok nem jelentenek
túl nagy kockázatot.
Az IEO tanulmánya a következtetések
sorában megjegyzi, hogy az IMF-nek a továbbiakban jelentős figyelmet
kell fordítani arra, hogy a lehető legspecifikusabb ajánlásokat
fogalmazza meg a tagállamainak – ez ugyanis még a válság elején is
problémát jelentett a fiskális élénkítés propagálásakor. Ezzel
összefüggésben pedig kiemelten fontos, hogy az IMF olyan fenntartható
pályát javasoljon a segítségéért folyamadó országnak, amely hosszú
távú, fenntartható fiskális irányt mutat az adott IMF-program keretein
túl is.
Hírfigyelő Szolgálat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése