Egészségügy? Nem! Egészségpiac!
Orvoshiány,
egyre hosszabb várólisták, esetenként vállalhatatlan munka- és ellátási
körülmények – sokak szerint leginkább ez jellemzi a hazai
egészségügyet. Nem véletlen, hogy egyre többen kötnek ki
magánrendelésen. Úgy tűnik, ezzel nincs baja a kormánynak, amely még
növelné is a magánszolgáltatók számát és vele a magánfinanszírozás
arányát. Mindez azonban végérvényesen szegények és gazdagok ellátására
osztja a rendszert.
Jelenleg
az egészségre elköltött pénzek 35 százaléka magánforrásból kerül a
rendszerbe, ez az arány az uniós országokban jóval alacsonyabb, 15-20
százalék. Magyarországon a költések kétharmada gyógyszerre megy el, ami
azt is mutatja, hogy nemzetközi összehasonlításban milyen irtózatosan
sok gyógyszert fogyasztunk. Ugyanakkor abból, hogy ilyen nagy a
magánforrásból a rendszerbe kerülő pénzek aránya, kikövetkeztethető: a
kötelező társadalombiztosítás ellenére igen magas azoknak a száma, akik
nem a közszolgáltatókhoz fordulnak problémáikkal.
Ennél
még beszédesebb adat, hogy a nagyobb magánszolgáltatók évről-évre
folyamatos – akár évi 15-20 százalékos – forgalomnövekedésről számolnak
be. Még döbbenetesebb, hogy főleg a nagyvárosi középosztálybeliek
jelentős része, ha orvosra van szüksége, az esetek ötven-kilencven
százalékában magánszolgáltatóhoz fordul. A választás okai nagyon
egyszerűek: általában azonnal van időpont, kevesebbet kell várakozni,
több idő jut a páciensre, egy-egy vizsgálat eredményét elküldik
email-ben vagy közlik telefonon és jobb az infrastruktúra.
Sokszor
a túl hosszú várólista miatt kényszerül a beteg a zsebébe nyúlni, de az
sem ritka, ha az orvos presszionálja: „műtét a közkórházban,
varratszedés a magánrendelőben.” Ezzel együtt mintha kormány is azt
erősítené, hogy akinek van pénze, az fizessen a jobb egészségügyi
szolgáltatásokért – ami azt sugallja, hogy az állam nem akar több pénzt
költeni az egészségügyre.
Szétzilált állapotban
A
népegészségügyi helyzetet sok minden befolyásolja, és ebből csak egy az
egészségügyi ellátórendszer, amely rosszul működő és rossz ellátási
struktúrát takar, amire a mindenkori kormányok hosszú évek óta nem
hajlandóak több pénzt költeni.
„Az
egészségügy romokban hever, itt-ott mutat csak néhány életjelet” –
mondta a hvg.hu-nak Sinkó Eszter egészségügyi közgazdász, az SE
Egészségügyi Menedzserképző Központjának igazgató-helyettese, aki
szerint a kormányok eddig csak abban jeleskedtek, hogy a rendszert apró
darabokra szedjék szét, de egyikük sem vette a szellemi fáradságot, hogy
aprólékos munkával működőképessé varázsolja azt.
„A
magyar egészségügy egyik legnagyobb problémája, hogy nem
egyenszilárdságú, vagyis a gyógyulás szempontjából nem mindegy, hogy
valaki hol lakik, és melyik kórházba kerül, ugyanis hatalmas különbségek
vannak mind elérhetőség, mind szakmai színvonal szempontjából.”
Ráadásul az intézmények korábbi tulajdonosai, az önkormányzatok sem
ugyanúgy látták el feladatukat. Míg az egyik hajlandó volt
többletforrásokat biztosítani és jó gazdaként működtetni az egészségügyi
intézményeket, más települések egyáltalán nem fejlesztették azokat.
Ezért 2012-ben az állam átvette a járóbeteg szakrendelőket és
kórházakat. Sinkó szerint nagyon úgy néz ki, hogy az állam ezzel a
feladvánnyal nem tud mit kezdeni, s a szolgáltatók helyzete a
tulajdonosváltással csak továbbromlott.
A tulajdonosváltással kiesett a pénz a rendszerből
„Az
önkormányzatoktól úgy vették el a tulajdonukat, hogy előzetesen nem
készítettek mérleget arról, mennyire látták el jól feladataikat húsz
esztendőn keresztül. A korrekt megítélhetőséget bonyolította, hogy azt
sem lehetett pontosan tudni, tulajdonosként mi is lett volna az elvárás
velük szemben.” Csak egy 2008-as őszi Alkotmánybírósági döntéskor –
reflektálva a 2007-es nagy kapacitásleépítések nyomán született
önkormányzati tiltakozásokra – derült fény például arra, hogy az
egészségügyi intézményekben elérhető kapacitások meghatározásának joga
az államé és nem az önkormányzatoké, hiába volt övék a tulajdon 1990
ősze óta.
Mind a
mai napig nem egyértelmű, mi az önkormányzatok felelőssége az
egészségügyi ellátás nyújtásában, ez jól látszik az önkormányzati
tulajdonban maradt háziorvosi szolgálatok működtetésében is. Van olyan
település, ahol a háziorvosnak bérleti díjat kell fizetnie a rendelője
után, míg máshol ingyen használhatják a rendelőt, sőt még az
önkormányzat eszköztámogatást is ad a szolgáltatónak.
Egyes
elemzők felhívták a figyelmet arra, hogy 2009-es OECD adatok szerint a
települések tulajdonosként nagyjából 90 milliárd forintot még így is
beletettek az egészségügyi ellátó rendszer fenntartásába. A kormányzat
számára csak később derült ki, hogy a kórházak életben maradásért a
mostani tulajdonosi jogok gyakorlójának, a GYEMSZI-nek is éves szinten
minimum 30-40 milliárdot kéne biztosítania egyebek között
eszközamortizációra és az infrastruktúra fenntartására – a teljesítmény
alapú finanszírozási rendszer ugyanis ezeket nem biztosítja.
A
finanszírozási rendszer ugyanis két pilléres ma, az OEP kifizeti a
nyújtott ellátásokat, ugyanakkor a tulajdonosnak kell állnia a
fenntartási költségeket. Hogy mennyire hiányzik ez utóbbi összeg, abból
is látszik, hogy amióta az állam átvette a kórházak működtetését,
nagyjából duplájára nőtt az adósságállományuk. Az államosítás óta sem
javult a struktúra, Sinkó Eszter szerint jelenleg is 4-8000 ágy lehet
felesleges a rendszerben. Ráadásul a politika mindig is beleszólt abba,
hogy adott városban legyen-e kórház vagy sem. Számos olyan kórház
működik, amelyik jelenlegi struktúrájával, kapacitásával, személyzetével
csak adósságot tud termelni, azaz ebben a környezetben „életképtelen”.
Az állam nem teheti fel a kezét
„Magyarországon,
ha megszorításokra volt szükség, mindig az egészségügytől és oktatástól
vettek el, holott nincs erős gazdaság jól működő egészségügy és
oktatási rendszer nélkül – mondta Sinkó Eszter. Magyarország feltűnően
keveset költ állami forrásokból egészségügyre, a finanszírozás
reálértéken hosszú évek óta nem javul, miközben a fenntartás költségei
folyamatosan az átlagos inflációt meghaladóan drágulnak. Az egészségügyi
technológia is döbbenetes mértékben fejlődik, ám ennek költségeit
(nemcsak Magyarországon) az állam nem tudja és nem is akarja
felvállalni. Ellenben egyre inkább támogatja a magántőke bevonását és a
magánszolgáltatók térnyerését.
Sinkó
szerint tévúton jár a kormány, amikor azt gondolja, hogy az
ellátórendszer finanszírozási gondjait a magánforrások bevonásával
elégségesen meg tudják oldani. Kormányzati körökben terjedni látszik az
az álláspont, hogy az egészségügyi technológia túl drága, képtelenség
közpénzből finanszírozni, ezért a magánfinanszírozásnak mindenütt
nagyobb teret kell adni. Európai uniós elemzések foglalkoznak azzal,
mennyire tud jól hasznosulni a magánforrás az ellátórendszerben. A végső
megállapítás: not good value for money, azaz ár-érték arányban túl
drága így bevonni a forrásokat.
Ha a
színvonalas szolgáltatást az állam meg akarja fizettetni a betegekkel,
akkor a rendszer élesen kettéválhat és kialakulhat a szegény- és
gazdagegészségügy, aminek beláthatatlan következményei lehetnek. Ez
Európában nem így van. „Az állam nem teheti fel a kezét és nem mondhatja
azt, hogy nem tudja finanszírozni a rendszert.”
Semmilyen
rendszer nem működik száz százalékos hatékonysággal. Számos tanulmány
létezik, amely megmutatja, hogy ugyanannyi pénztömegből a
közfinanszírozott egészségügyi rendszer több betegnek nyújt ellátást,
mint a magánszektor. A magánszektor gyakran szelektál a betegek és az
ellátások között, így kimazsolázza a neki anyagilag kifizetődő
pacienseket, az igazán költséges beavatkozások és betegek pedig mindig
az állami egészségügyre maradnak. Magyarországon jó példa, hogy míg az
orvos-beteg találkozó magánrendelőben történik, a költséges vizsgálatok
vagy eszközigényes beavatkozások már az állami szolgáltatónál.
Az
államnak tehát a zsebébe kellene nyúlnia, a rendszer így is
igazságtalan, hiszen egyre többen fizetnek olyan szolgáltatásért, ami a
társadalombiztosítás keretében járna nekik. A magánforrások bevonásának
épp ott lenne értelme, ahol többletszolgáltatást nyújtanak, nem pedig az
alapcsomagba tartozó ellátást. Igaz, ezek definíciója is már régóta
késik.
Katasztrofális mutatók
Magyarországon
az uniós átlagnál jóval magasabb a 100 ezer főre jutó kórházi ágyak és
az orvos-beteg találkozók száma, ezzel szemben katasztrofálisak a
népegészségügyi mutatók. Az uniós országok között Magyarországon az
egyik legalacsonyabb a születéskor várható élettartam. Az országos átlag
2013-ban a férfiaknál 72, míg a nőknél 78,7 év, ezen belül hatalmas
különbségek vannak az egyes országrészek között. Jelenleg a fővárosban
vannak a legjobb életben maradási esélyei egy újszülöttnek, a fiúk
várható élettartama 73,9 év, a lányoké 79,3. A legrosszabb esélyei a
Borsod-Abaúj-Zemplén megyében született fiúknak (69,2 év) és a Somogyban
született lányoknak (77,7 év) van. (Az uniós átlag ezzel szemben
2012-ben a nőknél 83,1, míg a férfiaknál 77,5 év volt.)
A
csecsemőhalandóság szempontjából a magyar helyzet nem rossz (2012-ben az
uniós átlag 3,8 volt 1000 élveszülésre, míg a magyar 4,9 volt. A listán
körülbelül ugyanannyian vannak előttünk, mint mögöttünk, igaz, a
cseheknél ugyanez a szám 2,6.) Ennél sokkal beszédesebb azonban, hogy
Magyarországon „népbetegségnek” számít a koraszülés. Magyarországon az
újszülöttek 8,4 százaléka jön világra a 37. hét előtt, és ezzel az uniós
országok között Magyarországon a legmagasabb a koraszülöttek aránya –
miközben nálunk igen szigorúan szabályozott a terhes gondozás. Szintén
rosszul állunk, ha az egészségesen eltöltött évek számát vesszük
figyelembe. Magyarországon egy újszülött fiú várhatóan 55 évet tölthet
krónikus betegségek nélkül, egy lány nagyjából 60 éves koráig maradhat
egészséges, míg az uniós átlag mind két nemnél nagyjából 65 év.
(HVG)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése