Oroszország második legnagyobb olajipari
cége, a Lukoil kivonul Magyarországról, Szlovákiából és Csehországból,
eladva az érdekeltségeit. A magyar kutakat és egyébb eszközöket a MOL
vásárolja meg. A hivatalos indoklás szerint "A Lukoil optimalizálni próbálja a pozícióját a kőolaj üzletágban." - fejtette ki Vagit Alekperov Lukoil vezér egy sajtótájékoztatón.
A Lukoil 2014 júliusában jelentette be,
hogy eladja az osztrákoknak a Kelet-Ukrajnában található 240
töltőállomást, miután a Jobb Szektor fegyveresei több állomásról is
fizetés nélkül vitték el az üzemanyagkészletet. A Lukoil szerint nincs
szükségük ezekre a kockázati tényezőkre, inkább jobban az orosz és a
távol-keleti piacra fognak koncentrálni. Lefordítva ez annyit jelent,
hogy nem óhajtanak ez európai energiahordozók árversenyében résztvenni,
se saját magukat profitkockázatnak kitenni az ukrajnai események miatt,
hanem inkább a biztos távol-keleti piacot választják, ahol a kínaiak
jelenleg mindenkinél jobb árat adnak az üzemanyagért és a kőolajért.http://www.hidfo.net/2014/08/06/lukoil-kivonul
Vége az olcsóbb üzemanyagnak – Elmegy Közép-Európából a LUKOIL
A LUKOIL megállapodást írt alá a magyar MOL Nyrt.-vel és Norm Benzinkút Kft-vel, amely értelmében 138 töltőállomást ad el Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon.
A tranzakciókat az év végéig valósítják
meg. Az összegeket nem hozták nyilvánosságra. A MOL Nyrt.
leányvállalata, a Slovnaft Ceska Republica a LUKOIL 44 benzinkútját
veszi meg Csehországban. A Norm Benzinkút 75 töltőállomást vásárol
Magyarországon, és 19-t Szlovákiában.
Korábban a LUKOIL az osztrák AMIC
Energy Management GmbH-nak adta el az Ukrajnában levő benzinkútjait.
Ennek okául az szolgált, hogy a radikális Jobb Szektor blokkolta a
töltőállomásokat, és az, hogy a kőolajtermékek értékesítése Ukrajnában
42%-kal csökkent.
A Lukoil Magyarország Kft. a
magyarországi üzemanyag-kiskereskedelmi piac ötödik legnagyobb
szereplője volt. A társaság 2003-ban jelent meg Magyarországon,
növekedése részeként 2008-ban megvásárolta a Jet-kúthálózatot a
Conocótól. Részben romániai és bulgáriai finomítóiból érkezett áruval
látta el a hazai piacot.
Tavaly 75 töltőállomást üzemeltetett, de
a cégbírósági adatok szerint 81 telephelye van – ez nem mind benzinkút.
A Lukoil, szemben a hazai üzemanyag-kiskereskedők többségével, két,
kisebb egység kivételével maga foglalkoztatta a töltőállomások
dolgozóit. – Talán éppen ez volt az oka annak, hogy a LUKOIL kutak
általában tiszták, rendezettek voltak, sok helyen eldobható műanyag
kesztyűt adtak a tankoláshoz.
A magyar autósok előszeretettel
is tankoltak a LUKOIL állomásain, hiszen, ott általában 10 Ft-al
olcsóbban vásároltak, mint a MOL-nál, ráadásul barátságosabb és
rendezettebb körülmények között. – A LUKOIL-nál vásárolt üzemanyag is jó
minőségű volt.
Ettől szabadítottak meg minket
sikeresen az Oroszországot célzó szankciók, – melyek bár még a LUKOIL-t
nem érintik közvetlenül, – de nagy valószínűséggel fogják.
Várhat ránk a MOL pénzéhsége, a méregdrága kútjainak még méregdrágább szolgáltatásai, toalettjei, éttermei, – hihetetlenül horribilis árakon. – A fent említett tranzakció létrejöttével a Mol csoport piaci pozíciója tovább erősödik, – az országban lassan mindent visz. És ráadásul a vezérigazgató kijelentéseiből arra következtethetünk, – hogy még több és még több kutat vásárolnak fel, lassan egyeduralkodóként az egekbe felverve az üzemanyagok árát.
De nehogy aztán egyszer, ahogy a Jobb
Szektor a LUKOIL-t, – a MOLT-t is blokkolják majd sorozatosan az
üzemanyagárakkal elégedetlen autósok, kamionosok.
Bal-Rad
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése