A magyar vezetés később, a hatvanas években, különösen a Kádárral bizalmas
baráti viszonyt ápoló Hruscsov bukása után, lassan próbált lazítani a moszkvai
póráz szorosságán. Ez elsősorban gazdasági téren mutatkozott meg. A piaci
viszonyokat legalább töredékesen érvényesítő új gazdasági mechanizmus 1968. év
eleji bevezetése rendkívül kényes külpolitikai helyzetbe hozta az MSZMP-t.
Egyrészt az ortodox bolsevik Brezsnyevék sem nézték jó szemmel a
liberalizációt, másrészt a szomszédos országok kommunista vezetői is
megrettentek: már megint Budapest felől fújnak a „jobboldali elhajló” szelek.
Az egyetlen kivételt a csehszlovák főtitkár, Alexander Dubček jelentette – de a
prágai tavasz eltiprása egyetlen szövetségesétől is megfosztotta Kádárt.
Ráadásul ebben, tántoríthatatlan hűségét bizonyítandó, a magyar vezetés is
részt vállalt, a magyar páncélosok is végigdübörögtek Csehszlovákia útjain. Ez
egyrészt csírájában fojtotta el a reformista cseh és szlovák értelmiség körében
– a Nyers-féle gazdasági nyitás eredményeképpen – bimbódzó magyarbarát
érzelmeket, másrészt a „mieink” kivonulása után újabb retorzióknak tette ki a
felvidéki magyarságot. Jellemző módon szóba sem került, hogy – az ’56-os példa
reciprokaként – most Kádárék támasszanak feltételeket az új prágai vezetés
elismerésének fejében. Az „öreg” ennél akkor már sokkal jobban féltette a hazai
gazdasági reformot, rettegett, hogy Moszkvában „rájönnek”: Magyarországon sok
tekintetben ugyanaz folyik, mint aminek Csehszlovákiában erőszakkal vetettek
véget (kivéve persze a politikai nyitást, amiről Budapesten szó sem lehetett).
A kommunista vezetés ekkor már ráébredt, hogy egy új forradalmat csak akkor
tudnak elkerülni, ha az életszínvonal hatvanas évek eleje óta tapasztalható
emelkedését fenn tudják tartani, s ez egyedül a merev gazdasági struktúra
lazítása útján volt megoldható ideig-óráig. Ennek viszont alapfeltétele a
Moszkva irányába tanúsított maximális külpolitikai hűség, és nem utolsó sorban
a szomszédos „testvérországokkal” ápolt felhőtlen viszony volt. Ez pedig minden
esetben a helyi magyarság érdekképviseletéről való lemondással járt együtt.
Vagyis Kádárék lényegében a viszonylagosan tágabb belpolitikai mozgástérért
cserébe „beáldozták” a határon túli magyarságot.
Az egyetlen kivétel egy ideig Románia volt. Igaz, az okokat ebben az esetben
is a fenti gondolatmenet mentén kell keresni. Ceaușescu ugyanis a hatvanas években különutas külpolitika
követésébe kezdett, s ennek csúcspontjaként 1968-ban megtagadta a
csehszlovákiai bevonulásban való részvételt. (Persze e döntésében messze nem a
reformok iránti elkötelezettség, sokkal inkább a nyugati szimpátia elnyerésének
szándéka vezette.) Brezsnyevék ezért szigorú megrovásban részesítették
Bukarestet, s bár nyílt szakításra nem került sor, Románia egy ideig a „tábor”
fekete bárányának számított. A sorba természetesen a Kreml mindenkori
irányvonalához kínosan igazodó magyar külügy is beállt. Ekkor „vették elő” az
erdélyi magyarság tíz esztendeje ad acta tett ügyét, s a hatvanas évek
közepétől a budapesti vezetés nagyon óvatosan ugyan, mindig ügyelve a kötelező
marxista dogmatika nyelvezetének betartására, de bírálni kezdte a román
nemzetiségi politikát. Ennek részeként Kádár János 1967 szeptemberében egész
oldalas cikket írt a Pravdába, amelyben félreérthetetlen utalásokat tett az
erdélyi magyarság sanyarú helyzetére. A válasz persze nem sokat késett: a román
sajtóban valóságos magyarellenes hecckampány indult, s a Magyarországról érkező
könyvek és újságok terjesztését is ott akadályozták, ahol tudták.
Kádár sajátos személyiségéből fakadt, hogy a „vonalat” egy ponton túl nem
csak követte, de el is hitte. Talán ennek – s persze a számára megalázó
bukaresti rágalomhadjáratnak – tudható be, hogy ebben az időszakban a Politikai
Bizottság titkos ülésein is éles kirohanásokat intézett a „sovén, nacionalista”
bukaresti vezetésre és a „pojáca” Ceaușescu
ellen. A „Conducatorral” egyébként, ha csak lehetett, kerülte a személyes
találkozást, talán az egyetlen politikus volt hosszú pályafutása során, akit
szívből gyűlölt. 1981 szeptemberében az RKP üzenetet intézett az MSZMP-hez,
melyben a magyarországi sajtótermékek forgalmazásának teljes leállításával és
nyílt sajtóvitával fenyegetőzött. Kádár az erdélyi kérdésben (és csak abban!)
rá jellemző kettősséggel reagált. Egyrészt leszögezte, hogy „mi a nacionalizmus
útjába nem mehetünk be”, hiszen „a szocializmus ellenségei nagyobb örömmel
semmit sem üdvözölnének, mint egy magyar–román nyilvános polémiát és
szembenállást”. Ugyanakkor hozzáteszi, hogy ha a kérdést pusztán a románok
nemzetiségi politikája felől nézné, „akkor az ember azt mondja, elő a kést, a
nagykést, hol a koltom, [sic] és gyerünk lőni.”
Mindez azonban semmilyen hatással nem volt a határon túl rekedt többi magyar
közösséggel kapcsolatos hozzáállásra. Csehszlovákia „példaértékű”
nemzetiségpolitikájáról rendszeresen harsogtak a magyar újságok, a „jugós”
magyarokra pedig világútlevelük és viszonylagos jólétük miatt egyenesen
irigységgel vegyes csodálattal tekintett a hazai közvélemény. A
kárpátaljaiakról szólni sem illett, hiszen a „lenini utat járó Szovjetunióban”
még csak fel sem merülhetett semmilyen problémás etnikai kérdés. Az iskolákban
Trianonról általában mélyen hallgattak, egy-egy bátrabb tanár tett csak egy
félmondatnyi megjegyzést, s már így is az állásával játszott. Ha a békediktátum
szóba is került a közbeszédben, csak mint a „szocializmus által meghaladott”
problémáról értekeztek róla. Függetlenségi harcaink, nemzeti hőseink gúny, jobb
esetben is szőrszálhasogató áltudományos „viták” kereszttüzébe kerültek, melyek
végén rendre „kiderült”, hogy valójában milyen kisszerű, széthúzó és
erkölcstelen nép vagyunk, vagy legalábbis voltunk. Ugyan ki akart volna
emlékezni erre a múltra?
S általában: a múlt mint olyan a Kádár-rendszer pszichológiájában nem vagy
csak nagyon ködösen létezett. A „Trabant – telek – bécsi Ibusz-utazás”
szellemi-erkölcsi Bermuda-háromszögében elveszett nemcsak a határon túli
véreinkért, de a velünk egy országban, városban, utcában élőkért érzett
felelősségtudat is. Kádár egy leigázott, porig alázott, de forrongó, és
büszkeségében vérig sértett országot „vett át” bukott kommunista elődeitől.
Első éveit leginkább a saját népétől való rettegés jellemezte. Valószínűleg
legszívesebben azt is elfelejtette volna, hogy a határon belül magyarok élnek,
nemhogy azon kívül. Faludy György híres versében, melyet a forradalom vérbe
fojtásának huszadik évfordulójára írt, így „dicséri” a főtitkárt:
Te érted el. Szívós vagy. Egy országot
toltál át Ázsiába.
toltál át Ázsiába.
Fájóan találó szavak, melyeket talán
csak annyival lehet még kiegészíteni: Kádár János egy egész nemzetet tolt át a
múltnélküliség, a gyökértelenség, a kollektív öntudatlanság szürke birodalmába(az
akkori „lemaradt” bolsevik toprongyokban tengődő Ázsiára értendő és nem a mai kiválóan helytálló és
példaértékűen kiemelkedett Ázsiára), a lét és nemlét határmezsgyéjére.
Évtizedeket igénybe vevő, kemény, ugyanakkor elodázhatatlan munka lesz e
pontról „visszahúzni” a magyarságot. És most itt vagyunk, sokakban egyfajta „jó
szándékú” nosztalgiával az akkori élhetőnek tűnő közéletről, másfelől meg
lassan 3 és fél évtized eltelt, melyből 25 év „demokráciában” ringatott és még
nincs vége a…
Várhegyi Kálmán összeállítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése