Nehéz
elképzelni, hogy az amerikai közgazdászok nem hívták volna fel az
amerikai kormányzat figyelmét néhány apró részletre a gazdasági
szankciókkal kapcsolatban. Úgy általánosságban beszélhetünk, mert az
Oroszország elleni gazdasági szankciók gyakorlatilag kihatnak nem csak
egész Európára, de az egész világgazdaságra.
Már a második világháború előtt is olyannyira összefonódtak a világ
országai gazdasági téren, hogy egy-egy nagyobb természeti katasztrófa,
politikai hatás, komolyabb gazdasági probléma gyorsan begyűrűzött a
környező országokba is, és elindította a lavinát. Nemzetiségi
szempontból sem követi a valóság az államhatárokat, de gazdasági téren
már évtizedek óta nem beszélhetünk államhatárokról.
Az 1929-33-as Nagy Gazdasági Világválságot szokás úgy emlegetni,
mint a túltermelésből fakadó világválságot, ahol a termelés nem követte
a fogyasztási igényeket, és eladhatatlan készletek halmozódtak fel. Ezt
azóta kiterjedt piackutatással, fejlesztésekkel, a vevői igények
követésével és még sok minden mással igyekeznek megakadályozni. A
problémát viszont alapvetően Európa jelentős részének gazdasági
tönkretétele hozta létre. Az első világháború után kifizethetetlen
háborús jóvátételek, újrarajzolt államhatárok, porig rombolt gyárak
sújtották a vesztes államokat, amelyeknek a terheit a győztes államok
még inkább növelni szándékoztak. Európa egyik felét gazdaságilag
kivégezték, azután meglepődtek, hogy nincs kinek eladni, hogy a
fizetőképes kereslet igen jelentősen lecsökkent.
Ma elég világosan látható, hogy Európának nyersanyagokra van
szüksége, Oroszország pedig ennek eladásából szerez jelentős bevételt.
De azt is észre kellene venni, hogy ha ez nem így lenne, akkor is
kiemelkedő gazdasági partner lenne Oroszország, a világ egyik
legerősebb gazdaságával, amely ellen bármilyen bevezetett tényleges
szankció hatása tulajdonképpen mindenkit súlyt. Jegyezzük meg, hogy
nincsenek államhatárok, tehát ha - és amennyiben az orosz kormány nem
államosítana egyetlen külföldi gyárat sem válaszlépésként - ezek a
szankciók komolyan vissza tudnák vetni az orosz gazdaságot, ezeknek a
hatása is hamar megérződne Európában. Ha a világ országait és
kontinenseit medencékként képzeljük el, amelyekben víz van, egymáshoz
vezető kis csatornákkal, akkor az orosz területek megfelelőinek
elképzelt részekről kimert víz mindenütt csökkenteni fogja a víz
szintjét. Összességében mindenkinek kevesebb lesz, és minél inkább
törekednek Oroszország tönkretételére, annál nagyobb gazdasági
veszteséget fog mindenki szenvedni mindaddig, amíg az országokat
összekötő gazdasági kapcsolatok végképp meg nem szűnnek. Ha úgy
tönkremenne Oroszország, mint az első világháború után Németország,
akkor borítékolhatóan magával rántaná fél Európát. A
rendszerváltoztatás idején egyébként ez egyszer már majdnem megtörtént,
és hatása máig érződik, az amerikai gazdaságban is.
Miért kényszerül az USA és Európa gazdasági szankciók bevezetésére?
Mert nekik is gazdasági problémáik vannak, amelyeket valahogy
megpróbálnak feloldani. Ezeknek a gazdasági problémáknak az okai
egyértelműen társadalompolitikai jellegűek. A saját politikai-gazdasági
hatalmához, de még inkább világnézetéhez foggal-körömmel ragaszkodó
nyugati gazdasági elit képtelen a szemléletváltásra és új paradigmák
megfogalmazására. A vagyon egyenlőtlen elosztása, az ezzel járó
társadalmi feszültségek, a feszültségek kezelésére használt destruktív
jellegű szellemi és kulturális irányelvek kiegészülnek egy gyilkos
küzdelmet követelő embertelen és általános felfogással, amelyek
alapjainál fogva gátolják a társadalmat és a gazdaságot megújítani és
átstrukturálni képes erőket. Jelen esetben a hangsúly az
átstrukturáláson van, mivel a gazdaság fosszilis energiahordozóktól
való függésének megszüntetésére a tudomány már számos alternatívát
kínál régóta. Vagyis ha Európának és az USA-nak nem lenne teljességgel
alkalmatlan a vezetése, esetleg szélesebb látókörrel rendelkezne, már
régen rájöttek volna, hogy jóval kifizetődőbb lenne a háború és a
területfoglalás helyett másba fektetni. Tehát a szemléletmódjukból
fakadóan problémákat látnak és hoznak létre, és képtelenek elfogadni
másfajta irányelveket, amelyek talán kevesebb gazdasági problémát
generálnának. Paradox módon éppen a nyugati, azaz az agresszívan támadó
fél képtelen az újszerű gondolatok, irányelvek kidolgozására,
átvételére, felhasználására. Gazdaságilag, társadalmilag, pénzügyileg,
politikailag. Eljárt felettük az idő.
Tamási Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése