Sokkal
részletesebbé váltak a júliusi módosítással a hajléktalanság
büntethetőségének a keretei, egy az eddiginél sokkal aprólékosabban
szabályozott eljárásban büntethetik az utcán élőket. Misetics Bálint
szociálpolitikus, az AVM aktivistája szerint azoknak a szempontjait
szolgálják ezek a lépések, akiket zavar az utcán élés és nem azok
érdekét, akik az utcán élnek.
Nem
sokkal azután, hogy egyik első intézkedései között az újabb fideszes
kétharmad alaptörvényileg tiltotta be Magyarországon az életvitelszerű
közterületen tartózkodást, vagyis a hajléktalanságot, a parlament az
szabálysértési törvényen is módosított és szigorította az otthontalanok
vegzálásának szabályait.
Eddig is büntetni akarták
Az utcán
élés eddig is büntethető volt, hiszen 2013-van példátlan módon a
parlament alkotmányosan rögzítette a hajléktalanság büntethetőségét
azzal, hogy jogszabályban vagy
helyi rendeletben korlátozhatóvá tette az életvitelszerű közterületi
tartózkodást „ a közrend, a közbiztonság, a közegészség és a kulturális
értékek védelme érdekében”. A szabálysértési törvény 2013-as
módosítása két esetben nevezte meg szabálysértésnek a hajléktalanságot:
világörökségi területen, illetve és az önkormányzatok által helyi
rendeletben kijelölt helyeken.
A mostani, október 15-én hatályba lépő törvénymódosítás ebből a szempontból a legdrasztikusabb, ugyanis
most már mindenhol szabálysértést követ el az, aki életvitelszerűen közterületen tartózkodik.
A hajléktalanság meghatározása nem
változott, csupán annyiban, hogy eddig a kijelölt területekre
vonatkozott, mostantól pedig általában a közterületre vonatkozik.
„Életvitelszerű tartózkodásnak tekinthető minden olyan magatartás, amely alapján megállapítható, hogy a kijelölt területen való életvitelszerű tartózkodás a lakó- és tartózkodási hely, valamint egyéb szállásra való visszatérés szándéka nélkül, a kijelölt területen való huzamos tartózkodás érdekében valósul meg, és a kijelölt területen való tartózkodás körülményeiből, vagy a magatartásból arra lehet következtetni, hogy a jellemzően lakóhelyül szolgáló kijelölt területen végzett tevékenységet – így különösen alvás, tisztálkodás, étkezés, öltözködés, állattartás – az elkövető a kijelölt területen rövid időnként visszatérően és rendszeresen végzi.”
A
szankciók között eddig is szerepelt a közmunka, a pénzbírság, sőt az
elzárás lehetősége is, Utóbbi abban az esetben, ha az elkövetést
megelőző hat hónapban már kétszer felelősségre vonták. Most azonban
jóval szigorúbban csapnak le a hajléktalanokra. Ugyanis aki az utcán
él, figyelmeztetésben részesül. A szabálysértési eljárás elől ugyan
mentesülhet, két feltétellel:
- ha arrébb megy és egy kicsit távolabb „hajléktalankodik” („az elkövető a rendőr felszólítására az elkövetés helyét elhagyja” – szól a törvény betűje)
- vagy elfogadja a felajánlott segítséget, és igénybe veszi a hajléktalan ellátást.
Csakhogy ha a két fenti dologra nem
hajlandó, akkor jön a szabálysértési eljárás. Illetve akkor is ez
következik, hogy ha 90 napon belül háromszor már figyelmeztették,
negyedik alkalommal automatikusan elindul az eljárás. És újabb súlyos
fejlemény, hogy egy új adatbázist hoznak ebből a célból létre, amely
legfeljebb 90 napig tárolja a szabálysértési figyelmeztetés tényét.
Pénzbírsággal mostantól nem sújtható a
hajléktalan, viszont azonnal rendőrségen kell előállítani, és
szabálysértési őrizetbe kerül. A törvény nagyvonalúan intézkedik róla,
hogy
„a rendőrség a szabálysértési őrizet ideje alatt gondoskodik az elkövető tisztálkodásáról és tiszta ruhával történő ellátásáról.”
A bíróságnak első fokon 72 órán belül,
másodfokon 30 napon belül döntenie kell a hajléktalan ügyében. A
módosítás értelmében „figyelmeztetés intézkedés, közérdekű munka vagy
elzárás szabható ki. Ha az elkövető a közérdekű munka elvégzését nem
vállalja, elzárás szabható ki.” Arra viszont mindenképpen elzárás vár,
akit hat hónapon belül korábban már kétszer elítéltek.
Nem is tartatták be a törvényeket
„Bizonyos, a törvény szerint indokolható
esetekben eddig is büntethető volt a hajléktalanság, azonban a
hatóságok nem tartatták be a jogszabályt – jelentette ki a Zoom.hu-nak
Misetics Bálint szociálpolitikus, a hajléktalanság ellen küzdő csoport,
A Város Mindenkié (AVM) egyik aktivistája. – Megvoltak az erre
vonatkozó jogszabályi lehetőségek, nem az Alkotmánybíróság, nem a
Kúria, nem a civilek akadályozták meg a hatóságokat. Valójában csak
2014-ben, az önkormányzati választások körül indultak nagyobb számban
ilyen szabálysértési eljárások, 2016 óta azonban egyetlen egyet sem
folytattak le.”
Misetics Bálint szerint nem látni, mi
indokolja a hajléktalanság példátlan, alkotmányos betiltását, illetve a
büntethetőség szigorítását. Az egyik lehetséges ok az lehet, hogy a
hatóság vonakodott betartatni a jogszabályokat, vagyis a
törvénymódosítás jelzés is lehet a rendőrség felé. Az aktivisták
ugyanis azt tapasztalták, hogy még olyan kiemelt helyeken is, mint
például a budapesti Blaha Lujza tér aluljárója – ahol eddig is
lehetőségük lett volna fellépni –, számos esetben a rendőrök nemcsak a
hajléktalanság, hanem olyan szabálysértések ellen sem léptek fel, mint a
közterületi alkoholizálás, dohányzás, „zaklató jellegű” kéregetés vagy
garázdaság. Ezzel pedig még a szociális munka feltételeit is
nehezítették.
Azokat szolgálja, akiket zavarnak a hajléktalanok
Az új szabályok, ha valóban be akarják
tartatni őket, akkor a szociálpolitikus szerint hatalmas terhet
róhatnak az állam több területére is: a rendőrségre, az
igazságszolgáltatásra, a szociális ellátásra és adott esetben a
börtönökre is.
A hajléktalanság kriminalizálása,
alkotmányos betiltása Misetics Bálint szerint több szempontból is rossz
kiinduló alapból születik meg. Természetesen felvethető, hogy egy
fedél nélkül élő embert szűken körülhatárolt esetekben akár a
kifejezett beleegyezése nélkül is meleg helyre lehessen vinni akkor, ha
ennek hiánya az életét veszélyezteti – például egy nagyon idős vagy
beteg embert a legnagyobb téli fagyban. Azonban szerinte társadalmi
változás, egy probléma megoldása nem érhető el úgy, ha éppen a
problémában érintetteket nem veszik figyelembe. Úgy véli, egyértelmű,
azoknak a szempontjait szolgálják ezek a lépések, akiket zavar az utcán
élés és nem azok érdekét, akik az utcán élnek.
Lakhatás helyett elzárásra költenek
„Akit a mínusz 15 fok télen nem visz be
egy szállóra, azt a rendőrségi intézkedés sem fogja. Jelenleg nem az a
kérdés, hogyan lehetne kényelmesebbé tenni a benti létet, a
hajléktalanszállókat, hanem az a kormány kérdése, hogyan lehetne
kényelmetlenebbé tenni a kinti, utcai létet. A félő az, hogy az
intézkedésekkel azt lehet elérni, hogy a hajléktalan emberek elmennek
olyan helyre, ahol nehezebben találják meg őket. Így viszont a
szociális munkások is nehezebben találják meg őket, amivel nő például a
kihűlés veszélye is.”
Azt is hibás kiinduló alapnak tartja,
hogy a hajléktalanok számára lenne elég hely a szállásokon. Egyrészt
azt sem tudni pontosan, hogy hány érintettről beszélünk, de a téli
hidegek során telített szállások mellett is maradnak az utcákon
emberek. A hajléktalan emberek elhelyezése ráadásul bonyolultabb dolog
az egyszerű mateknál. Hiszen ha azt nem is vesszük figyelembe, hogy
sokan – például rossz tapasztalataik, vagy a körülmények miatt – nem
hajlandóak bemenni a szállásokra, sok helyen jövedelemhez kötött a
lakhatás. Vagy ha egy településen van öt szabad férfi férőhely, az nem
segít ki egy utcán lévő nőt.
Misetics Bálint a mostani
törvénymódosítás kapcsán kiemelt még két fontos szempontot. Az elzárást
kizáró okok között van ugyanis a fogyatékosság és a terhesség – vagyis
az elesettek közül éppen a legsérülékenyebbek maradhatnak utcán.. Ha
pedig megtörténnek nagy számban az elzárások, akkor erre az állam
milliókat fog költeni – ahelyett, hogy a hajléktalan emberek
lakhatására fordítaná ezeket az összegeket.
Csepregi Botond
Csepregi Botond
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése