CSAK EGY ÚT ÁLL az adósok igen népes tábora előtt! Egy nagyon keskeny, nagyon rövid út! Amit bekötött szemmel kell megtenniük. Az út mindkét szélén végig, és a végén egy iszonyatosan mély szakadékkal!
Akárminek
nevezzük is a devizahiteleket, az elszámolásokból egy dolog világosan
kiderül az adós számára: hitelét – mire a törlesztés lezárul – akár
háromszor is meg kell fizetnie. Rendben van ez így? Erre a kérdésre két
válasz is lehetséges.
Gyönyörű
népdalunk így kezdődik: „Két út áll előttem, melyiken induljak?” Talán
meglepő, de látni fogjuk, hogy a forintosítás nem egyetlen vágányra
terelte a devizahiteleseket. Gondoljuk csak el, vajon miért került a
devizaalapú hitelszerződésekből fakadó jogok és kötelezettségek kérdése
2010 óta többször is a legmagasabb hazai és európai jogi fórumok elé
(Kúria, Európai Bíróság)? Mert a szerződések több szempontból is
értelmezésre szorulnak. Állíthatja ezek után bárki is, hogy az e
szerződésekben foglalt kötelezettségek világosak lennének a hitelezőre,
az adósra, sőt – a tömegessé váló problémák miatt – a mindenkori
kormányra nézve?
Amit a
törvényhozás menetében a kormány, valamint a bankok és várakozásaikban
az adósok is egyaránt elfogadtak, a következő: a devizaalapú
szerződések tömegesen kisebb-nagyobb mértékű javításra szorulnak (a
mértékek tekintetében az érintettek érdekei eltérnek egymástól). A
törvény megszületett, a bankok elküldték az elszámolást az adósoknak,
de nagy a bizonytalanság és az elégedetlenség az utóbbiak körében. Az
adósoknak az általuk eddig befizetett összeg 15-20 százalékát
visszautalták tisztességtelen elszámolás címén. Ez az összeg azonban
elmarad ahhoz képest, amilyen mértékben időközben tőketartozásuk
megnőtt a csaknem kétszeresére drágult svájci frank miatt. Az
elszámoltatás után az adósoknak új hitelt kell felvenniük, de – ami
elképesztő volt – sokszor az eredetihez hasonló összegben. Hét-nyolc év
jelentősen megnőtt törlesztési terhe ez esetben még arra sem futotta,
hogy tőketartozásuk érezhető mértékben csökkenjen. Ez persze kiváltotta
az érintettek megdöbbenését és tiltakozását.
Úgy
járt tehát devizahiteles adósunk, mint az egyszerű spanyol ember a
XVIII. században, amikor a kérdéses termék árát megkérdezte: – 11 peso –
hangzott a válasz –, de mert nincs pénzed, neked másik 11 pesót nyom.
És mert ez neked nagyon sok pénz, tehát nem is biztos, hogy fizetni
tudsz, azért még 8 pesót rászámítok. Azaz 11 meg 11 meg 8 peso,
összesen 30 peso. Rendben? – Rendben – válaszolt magát megadva a
paraszt, aki számolás dolgában nem volt éppen kiművelt.
Vagyis
adósunk, mert nem volt pénze lakása megvásárlására, hitelt vett fel,
aminek árát többször kell megfizetnie. – Rendben? – kérdezhetnénk a
fentebbi történet szerint mi is. – Rendben – válaszolhat a mai magyar
adós, ha ő is „kiműveletlen” a számolás dolgában. Mégis egyre több
zavarodott devizahiteles kérdezi: miért annyi a tőketartozása? Előző
példánkhoz visszatérve, mintha azt kérdezné spanyol emberünk, miért
éppen 30 peso? Ha adósunk magát megadva azt mondja az elszámolásra,
hogy rendben, akkor elfogadja azt is, hogy a bank által kimutatott
tőketartozását többé nem vitathatja. Nem vitathatja a felszámított
hitelköltségeket, és többé arra sem kérdezhet rá, hogy miért rá
terhelték – minden korlát nélkül – az árfolyamveszteségeket. Egyúttal
az elszámolásban megjelölt tőketartozás fedezetére, amely gyakran nem
sokkal kevesebb, mint az eredetileg felvett hitele, új hitelszerződést
köthet. Igaz, ettől ma már borsódzik a háta az egyszerű állampolgárnak,
de érthető, hogy a bizonyosság jobb lehet, mint az a bizonytalanság,
amelyet a már átélt árfolyamváltozások okoztak. Azt sem igazán látja
át, hogy a magas jogi fórumok – a szigorúbb fogyasztóvédelmi elveket is
tekintetbe véve – más utat is megnyithattak számára.
De
miről mond le a devizahitel-szerződésétől egy huszárvágással
megszabadulni szándékozó adós? Lényegében arról, hogy beperelhesse
bankját az elszámolásban nem rendezett sérelmek miatt! Az elszámolással
ugyanis korábbi hitele megszűnik. Lemond tehát arról, hogy az Európai
Bíróság által is hangsúlyozott fogyasztói érdekeit érvényesíthesse.
Ebben az esetben egyetlen út marad számára: nekifoghat elszámolása
átvizsgálásának. Jó, ha ehhez is előveszi minden tudását, és úgy tesz
kísérletet a dokumentumok megértésére. A nehézségek felméréséhez elég
felidézni, hogy korábban éppen arra intették, ne is próbálkozzon meg
azzal, hogy akár csak megbecsülje a visszajáró összeget, mert annak
kiszámítása még a matematikában jártasaknak sem egyszerű.
Ha
gondolatbeli adósunk már felmérte az elszámolásra adható válasz első
útjának előnyeit és hátrányait, utánanézhet a másik útnak. Tovább
kérdezhet magában a tőketartozására: hát az meg miért éppen annyi? Jó,
ha ekkor újra veszi a fáradságot, és gondosan utánajár valós
helyzetének. Gondoljon arra, hogy milyen eredményre jutottak a
legfelsőbb bírói fórumok az adósok jogainak és kötelezettségeinek
értelmezésében. Így például a Kúria jogegységi határozatából világos,
hogy egy szerződés pusztán azért, mert devizaalapra helyeztetett, még
nem tisztességtelen (mint ahogy az sem, hogy az infláció miatt nőhet a
kamatláb). De fontos és kevéssé idézett a Kúria jogegységi
határozatának másik passzusa, amely szerint a devizaalapú hitelek akkor
tekinthetők tisztességtelennek, ha „az általánosan tájékozott,
ésszerűen figyelmes és körültekintő átlagos fogyasztó […] számára annak
tartalma a szerződéskötéskor […] nem volt világos, nem volt érthető”. A
felsorolt feltételek értelmezése bizonyára nem jogi munka. A
közgazdász és szociológus szakma mindeddig nagyvonalúan a jogra
hárította a devizaalapú hitelekből fakadó jogok és kötelezettségek
értelmezésének feladatát (és persze felelősségét is). A Kúria
határozatából azonban látható: ezt nem tette jól.
Az el
nem végzett munkát ebben a cikkben nem tudom pótolni, de már itt fel
lehet tenni kérdést: ugyan mennyiben teljesülnek a Kúria által
megszabott feltételek? Vajon „az általánosan tájékozott, ésszerűen
figyelmes fogyasztó” számára világos volt-e, hogy szerződésében az
árfolyamváltozások tekintetében mekkora kockázatot vállalt? Ne
felejtsük el, hogy a 2004–2008 körüli években a lakosságnak nem volt és
nem is lehetett tapasztalata a globális devizapiacokon végbemenő
árfolyammozgásokról, hiszen évtizedekig el volt zárva nem csupán a
devizapiactól, hanem magától a devizától is. Ráadásul a 2000-es évek
elején a forint viszonylagos árfolyam-stabilitása, sőt vitatható
felértékeltsége éppenséggel félretájékoztatta a lakosságot a vállalt
kockázat mértékéről. A bankok tisztában voltak azzal – hiszen bőséges
szakmai irodalom állt rendelkezésükre –, hogy a magyar lakosság nemhogy
túlzottan kockázatvállaló lenne, hanem ellenkezőleg, túlzottan
kockázatkerülő. A kockázatot inkább a forint inflációjában és magas
kamataiban látták. A devizaalapú hitel felvételére vállalkozó ügyfelek
tömege tehát – ebben biztosak lehettek a pénzintézetek – alapjában véve
kockázatkerülő volt. Ha pedig azt kellene gondolnunk, hogy a bankok
tömegével szerződtek ésszerűtlenül kockáztató ügyfelekkel, akkor ez az ő
szakmai hozzáértésüket kérdőjelezné meg.
A
forint árfolyamkockázata 2007-ben vált kritikussá, amikor a nemzetközi
pénzügyi válság kitört (a hazai irodalom többnyire – helytelenül –
2008-ra teszi annak kezdetét). Itt jegyezzük meg, hogy a
pénzügytörténeti írások bizonyosan némi iróniával fognak majd írni a
hazai devizaalapú hitelezés fellendülésének meglehetősen furcsa
időzítéséről, vagyis arról, hogy hazánkban éppen 2007-ben és 2008-ban
szárnyalt az ilyen üzletkötés, amikor annak kockázata rendkívülivé
nőtt. Ezt bizonyára érzékelték a kormányzati szervek is, hiszen 2008
decemberében a Pénzügyminisztérium és a legnagyobb hazai bankok
megállapodtak abban, hogy a várhatóan megugró törlesztőrészletek
lakossági súlyát a pénzintézetek megfelelő módon enyhíteni igyekeznek.
2010-ben, két év késlekedéssel megkezdődött a tárgyalás a kormány és a
banki szféra között a devizahitelesek helyzetéről és a megoldás
kereséséről.
Csak
egy gondolat erejéig, de kitérek a kamatváltoztatás sajátos banki
logikájára a devizaalapú hitelek esetében. A helyzetet egy valós
történettel illusztrálom. 2009-ben egy felső szintű pénzügyi
alkalmazott panasszal fordult hitelező bankjához, és megkérdezte, miért
emelték a hitelének kamatát akkor, amikor a svájci frank kamata
csökkent? A válasz erre az volt, hogy a kamat a bank üzletpolitikájának
része. Vagyis hazánkban a bankok (fogalmazhatok így, mert a
megkérdezett pénzintézethez hasonlóan jártak el a többiek is) a
kamatokat „üzletpolitikájuk”, és nem a szerződésben feltüntetett jogaik
szerint határozták meg?! Ezzel akár havi 20-30 ezer forint
többletterhet róhattak egy magyar adósra egy hasonló feltételekkel
hitelhez jutó lengyelországi társához képest, ahol a kamatokat ilyenkor
csökkentették.
Összegzésként
hangsúlyozzuk, óriási erőfeszítés és több év munkája áll a mögött,
hogy több lépcsőben ugyan, de mintegy 1000 milliárd forint a bankok
zsebéből visszaáramlik jogos tulajdonosaikhoz, a devizaadósokhoz. Ez
jelentős pénzügytörténeti eseménynek számít! Mindezt erős kormányzati
szándék, kivételesen fáradalmas jogi munka és nem kevésbé fáradalmas
tárgyalások, alkudozások sora előzte meg. Az előkészítés fázisában levő
családi csődvédelem pedig a munkanélküliségen túl az adósok más okból
bekövetkező válsághelyzeteinek kezelésére is szolgál majd. Mégis
látnunk kell, azzal, hogy a forintosítás az aránytalanságokat a maga
meztelenségében tárta az adós elé, valójában azt a kérdést tette fel
neki: Rendben? Mert az adósok azt is tudják, hogy az aránytalan
terheket nemcsak elfogadniuk kell, hanem viselniük is a jövőben,
méghozzá kamatostul. Tehát mielőtt belebonyolódnának az elszámolás
rejtelmeibe, érdemes arra is időt szakítaniuk, milyen útmutatást adott
számukra – azaz nem csupán a bírósági értelmezésért folyamodó kormányok
számára – a Kúria és az Európai Bíróság többéves munkája. Ennek
megértése legalább olyan fontos feladat az adós számára, mint a banki
elszámolásé. Ami azt jelenti, hogy az elszámoltatási és forintosítási
törvény hatálybalépése után még mindig ott tartunk, hogy két út áll
előttünk…
(MNO)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése