A Borzalmak megszűntek Hazánkban (?)
A
bankok által kifosztott adósok számára sorsdöntő, – mellékletben
olvasható – alkotmánybírósági határozatot hozott az Alkotmánybíróság
11/2015. (V.14.) számú AB Határozatával.
Az
előzmények úgy kezdődtek, hogy a Kúria 2014. június 16-i 2/2014. számú
Polgári Jogegységi Határozata első pontjának 3. bekezdésében kimondta
azt, hogy
“Ha a
pénzügyi intézménytől kapott nem megfelelő tájékoztatás vagy a
tájékoztatás elmaradása folytán a fogyasztó alappal gondolhatta úgy,
hogy az árfolyamkockázat nem valós, vagy az őt csak korlátozott
mértékben terheli, a szerződésnek az árfolyamkockázatra vonatkozó
rendelkezése tisztességtelen, aminek következtében a szerződés
részlegesen, vagy teljesen érvénytelen.”
Majd
ehhez képest 18 nap múlva – 2014. július 4-én – minden parlamenti
pártnak minden jelenlévő országgyűlési képviselője megszavazta XXXVIII.
sz. törvényt – később pedig ennek végrehajtására a XL. számú és LXXVII
számú törvényt – mely törvényekre hivatkozással véglegesíteni
szándékoztak az adósoknak bankok által történt kifosztását, illetve egy
új szerződésnek törvény általi létrehozásával akarták az adósok
kifosztását a jövőre nézve fokozni.
Amennyiben
a törvényt megszavazóknak terve sikerült volna, akkor a mellékletben
látható OTP-s tervnek megfelelően 2016. októberétől a tőketörlesztés
követelése folytán a jelenlegi törlesztési összeget 80 %-kal emelve
kellett volna az adósoknak a havi törlesztési összeget fizetni, illetve
a fenti törvények alapján megengedett 6,36 %-os Nemzeti Banki
jegybanki alapkamat emelésre tekintettel két év múlva már további 50
%-kal emelt törlesztő részletet igyekeztek volna a bankok kipréselni az
adósokból.
Jelenlegi
100.000.-Ft. egységnyi havi törlesztő részlet helyett ekként
szándékoltak két év mulva 270.000.-Ft. havi törlesztő részletet
rákényszeríteni az adósokra a törvényhozók.
Azzal
fenyegetve őket, hogy ha nem fizetnek, akkor végrehajtási eljárás
eredményeként minden végrehajtható vagyontárgyukat elveszik az
adósoknak, és életük végéig kergetik őket azért, hogy bármi jövedelmük,
vagy vagyontárgyuk lesz, a végrehajtó utoléri őket.
Ennek a
július 4-i tervnek megvalósítása érdekében a hatalmon lévők a
bankokkal folyamatos egyeztetésben voltak úgy, hogy az adósokat soha
meg nem hallgatták, a törvény alapján kifejezetten kizárták őket még a
mondvacsinált, állam-bank közötti peres eljárásokban is. Olyan bírósági
eljárásokban, melyekben egyébként a bíróság ténylegesen az adósok
sorsáról volt hivatott dönteni.
——————————-
Tudatában
lehetett 2014. július 4-én minden magyar parlamenti pártnak minden
jelen lévő országgyűlési képviselője annak, hogy a magyar emberek banki
kifosztását véglegesítő és mértékét növelő törvényhozási eljárásuk
erkölcstelen, jogtalan és az európai uniós joggal ellentétes
tevékenység, ezért a törvényben meghatározták azt is, hogy a kifosztott
emberek egyúttal jogfosztottakká is váljanak azáltal, hogy a
kölcsönszerződések bírósági vizsgálatát olyképpen nehezítsék, hogy
ténylegesen lehetetlenné tegyék.
Előbb
ennek érdekében a XL. számú törvényben rendelkeztek a perlés nehezítés
körülményeiről, de alig két hónap múlva rájöttek arra, hogy ez nem
eléggé nehéz feltétel a perelni szándékozó adósok számára, és a LXXVII.
törvényben már sikerült nekik a perléshez szükséges teljesíthetetlen
törvényi feltétel megalkotása.
================
Visszatérve
az Alkotmánybíróságnak 11/2015. (V.14.) AB Határozatára, a 2/2014.
számú Kúriai Polgári Jogegységi határozattal kapcsolatosan többek
között az alábbiakat tartalmazza:
[38]
4.2. A PJE határozat 1. pontjának második és harmadik bekezdése akként
fogalmaz, hogy „[e] rendelkezés [ti: hogy az árfolyamkockázatot –
kedvezőbb kamatmérték ellenében – a fogyasztó viseli]
tisztességtelensége csak akkor vizsgálható és állapítható meg, ha az
általánosan tájékozott, ésszerűen figyelmes és körültekintő átlagos
fogyasztó (a továbbiakban: fogyasztó) számára annak tartalma a
szerződéskötéskor – figyelemmel a szerződés szövegére, valamint a
pénzügyi intézménytől kapott tájékoztatásra is – nem volt világos, nem
volt érthető.
[39]
Ha a pénzügyi intézménytől kapott nem megfelelő tájékoztatás vagy a
tájékoztatás elmaradása folytán a fogyasztó alappal gondolhatta úgy,
hogy az árfolyamkockázat nem valós, vagy az őt csak korlátozott
mértékben terheli, a szerződésnek az árfolyamkockázatra vonatkozó
rendelkezése tisztességtelen, aminek következtében a szerződés
részlegesen, vagy teljesen érvénytelen.”
Illetve az Európai Uniós joggal kapcsolatosan a következőket rögzíti:
[41]
Az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett Társulási Megállapodás, illetve
az Európai Unióhoz való csatlakozás folytán a szerződések túlnyomó
részének megkötésekor Magyarországon is irányadóak voltak a
fogyasztókkal kö- tött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen
feltételekről szóló, 1993. április 5-i 93/13/EGK Tanácsi Irányelv
rendelkezései.
[42]
Az Irányelv 5. cikke értelmében az olyan szerződések esetében,
amelyekben a fogyasztónak ajánlott valamenynyi feltétel, vagy a
feltételek némelyike írásban szerepel, ezeknek a feltételeknek
világosnak és érthetőnek kell lenniük. Ha egy feltétel értelme kétséges,
akkor a fogyasztó számára legkedvezőbb értelmezés az irányadó.
Ily
módon mutatott irányt az Alkotmánybíróság minden Nemzeti Bíróság –
közjegyző – számára ahhoz, hogy döntéshozatal esetén a nemzeti
jogszabályokat éppen úgy figyelembe kell venni, mint az Európai Uniós
jogszabályokat azzal, hogy az Uniós jogszabályok elsődlegesek.
A most
idézett Alkotmánybírósági határozati rendelkezések alapján pedig
indokolt az Alkotmánybíróság által vizsgálat 2/2014. számú Kúriai
Jogegységi Döntés 1. pontjának indokolásának alábbi mondatait
alaposabban értelmezni:
“Abban
az esetben, ha a szerződés szövegéből és a pénzügyi intézmény által
nyújtott tájékoztatásból egyértelműen felismerhető volt az „átlagos
fogyasztó” mércéjén keresztül megítélt konkrét fogyasztó számára, hogy
az árfolyamkockázat korlátozás nélkül kizárólag őt terheli, és hogy az
árfolyam rá nézve kedvezőtlen változásának nincs felső határa, a
vizsgált kikötés tisztességtelenségét a Ptk. 209. § (5) bekezdésében
foglaltakra tekintettel nem lehet megállapítani.”
“Előfordulhatott
ugyanis, hogy a szerződés egyértelmű megfogalmazása, a megfelelő
tartalmú kockázatfeltáró nyilatkozat ellenére a szerződéskötés során a
pénzügyi intézménytől kapott tájékoztatás alapján a fogyasztó alappal
gondolhatta úgy, hogy az általa viselendő árfolyamkockázat nem valós,
annak nincs reális valószínűsége, vagy az bizonyos mértékben
korlátozott (van egy maximuma). Ez a helyzet akkor, ha a fogyasztó az
árfolyamváltozás várható alakulásáról, maximális mértékéről a pénzügyi
intézménytől, annak képviselőjétől konkrét, hitelt érdemlőnek tűnő,
később azonban tévesnek, valótlannak bizonyult tájékoztatást kapott.
Ebben az esetben a szerződés a nem megfelelő (téves, félreérthető, nem
egyértelmű) tájékoztatással érintett rendelkezése tisztességtelen,
amely a szerződés részleges vagy teljes érvénytelenségét eredményezi.”
Az
árfolyamváltozásból származó terhek viselésének problémája ezáltal
eldőlt. A nemzeti jogalkotás – Alkotmánybírósági határozat – és Európai
Uniós jogalkotás alapján egyértelműen megállapítható az, hogy abban az
esetben, amikor foglalkoztak a bankok az általuk készített szerződések
aláírásakor azzal, hogy kockázatfeltáró nyilatkozatot átadjanak az
adósok részére, soha tisztességes – érvényes – okiratot az adósok
részére nem biztosítottak.
Ahelyett, hogy a felső határ nélküli árfolyamváltozásról tettek volna tájékoztatást, a következőket közölték:
„Az
árfolyamváltozás hatására változhat, kedvezőtlen esetben akár jelentős
mértékben megnövekedhet mind a tőketartozás, mind a törlesztő részletek
forintban számított összege”
Eszerint
tudták azt a bankok – tudniuk kellett -, hogy a „jelentős mértékben”
kifejezés a kockázatfeltáró nyilatkozatukban a következőt jelentik:
Ptk
132. §-hoz: ”a Ptk. 130. §-a méltányos összegű találódíjról szól, ezzel
szemben a Ptk. 132. §-a a dolog értékéhez mérten megfelelő díjra utal.
Utóbbi esetben ugyanis nyilvánvalóan jelentős értékű tárgyról van szó,
amely az állam tulajdonába kerül. Indokolt tehát, hogy az állam ezért
megfelelő és a dolog értékéhez viszonyuló találó díjat fizessen, amely
adott esetben akár az érték 1/3 része is lehet.”
Azaz
tudták azt, hogy nem a nemzeti és európai jogalkotás alapján
megkövetelt korlátlanságot jelenti a „jelentős” kifejezés, hanem
mindösszesen legfeljebb olyan 1/3-a mértéket, melyet pontosan a bíróság
jogosult megállapítani a szerződésnek árfolyam változási okirata
ismeretében.
——————————————
Valamint
a július 4-i törvényt elfogadó minden parlamenti frakciónak minden
jelenlévő országgyűlési képviselője tudta azt, hogy fentiek szerint
akár a nemzeti joghoz igazodó 2/2014. PJE, akár az Európai Unió 93/13.
sz, Irányelve szerint tisztességtelen kockázatfeltáró nyilatkozat
alapján hárítják az adósokra az árfolyamváltozásból fakadó terheket. De
sem őket, sem később a Matolcsy féle nemzetinek mondott bankot nem
izgatta az, hogy bírósági eljárás nélkül, vitatható tartalommal
erőltetik az adósokra az árfolyamváltozásból eredő terheket.
Erre
tekintettel sem az „elszámolás”nak, sem a „forintosítás”-nak nevezett
alaptalan szörnyűség az adósok számára semmit nem jelent. Fölöslegesen
kidobott forint milliárdok elköltése után ott vagyunk az elszámolással,
ahol a part szakad. Sehol.
Előbb
talán lett volna szíves akár a bank, akár bárki más a bíróságot
megkérdezni arról, hogy a kockázatfeltáró nyilatkozatot minden egyes
kölcsönszerződésnél miként kell értelmezni akkor, ha egyáltalán ezt a
bankok átadták az adósoknak, majd ezt követően a bíróság dönthette volna
el azt, hogy a milyen összegű tartozás jár a bankoknak akkor, ha
egyáltalán jár nekik valamilyen összeg.
Ezért
volt tehát sorsdöntő a 11/2015. számu Alkotmánybírósági határozat.
Ennek meghozatalától kezdve akár a nemzeti, akár az Európai
jogszabályok alapján nyugodtan szemétdombra dobható a 2014. évi XXXVIII.
számu törvény és járulékos törvényei rendelkezései.
====================
Természetesen
másfajta, és szintén kizárólag bíróság által vizsgálható problémája is
van elszámolás esetén a kölcsönszerződésnek.
Éspedig
többek között az, hogy mivel változó kamatozású, devizában
nyilvántartott forint kölcsönszerződést kötöttek az adósok a bankokkal,
és ezekre a szerződésekre vonatkozóan 2006-ban és 2008-ban is a Nemzeti
Bank valamint PSZÁF azt közölte, hogy az irányadó – többnyire svájci
frank – deviza jegybanki alapkamat változásától is függ az adósok által
fizetendő törlesztő részlet mértéke.
Azt is
közölte a Nemzeti Bank és a PSZÁF közösen, hogy százalékpontonként 9
%-os törlesztő részlet változás következik be alapkamat változás
esetén. És azt is tudjuk, hogy ennek alapján Lengyelországban
tisztességes államvezetés és banki tevékenység mellett éppen fele
mértékű ügyleti kamat után fizetik 2009-től a törlesztő részletet
azonos tartalmú kölcsönszerződés esetén a lengyelek, mint 6 év óta a
magyarok.
Ebből
következően tehát 2009-től éppen kétszeresét fizetik csupán ennek
alapján a magyar adósok annak az összegnek, ami ténylegesen a bankoknak
más körülmények figyelmen kívűl hagyása esetén járt volna.
—————————–
De
volt más körülmény is. Éspedig a 93/13. számu EGK Irányelv
rendelkezéseiből fakadó azon körülmény, hogy a bíróságnak az előtte lévő
iratok alapján hivatalból a felek megkérdezése nélkül kell vizsgálni a
tisztességtelen és ennél fogva érvénytelen szerződési feltételeket.
Majd az így megállapított szerződési feltételek után a bankok részére
az adósoktól ellenszolgáltatás nem jár. A Fővárosi Ítélőtábla végzése
alapján OTP-vel kötött kölcsönszerződés esetén 18 pontban foglalható
össze az ilyen, bankok által ellenszolgáltatást követelt, de ténylegesen
az adósoktól jogtalanul behajtott tisztességtelen – érvénytelen –
szerződési feltétel.
====================
Fenti
ismertetés összegzéseként megállapítható az, hogy nincs az az ember,
aki az irányadó Európai Uniós jogi rendelkezések kötelező betartása
esetén bírósági eljárás nélkül meg tudná állapítani azt, hogy az adósok
mennyivel tartoznak a bankoknak a devizában nyilvántartott forint
kölcsönszerződések esetén akkor, ha egyáltalán tartoznak.
Valamint
az is könnyen belátható a 11/2015. Alkotmánybírósági határozattal
megerősített 2/2014. számú Kúriai jogegységi határozat alapján, hogy
bíróság előtt a bankok kifosztásának véglegesítésére szolgáló 2014. évi
XXXVIII. tv. és ehhez kapcsolódó törvények szerinti elszámolásra,
forintosításra nincs mód az Európai Uniós rendelkezésekbe ütközések
folytán.
Valamint
közel két hónap óta azt is tudjuk, hogy panaszbeadványom alapján az
Európai Bizottság által elrendelt panaszeljárásban kifogásoltak szerint
nincs módja a bankok fosztogatását leplező hatalomnak Országgyűlési
képviselői, Köztársasági Elnöki segítséggel az adósok általi,
kölcsönszerződések részbeni érvénytelensége iránti pereket akadályozni.
Azokat a pereket, melyekben a bíróságoknak hivatalból kötelező a
szerződések teljes körű, tisztességtelen szerződési feltételek
feltárása.
Mindezek
ismeretében egyet lehet tanácsolni az adósoknak. Azt, hogy pontosan
annyit fizessenek, amennyit a szerződés megkötésekor az első törlesztő
részlet fizetéseként vállaltak. Lehet az, hogy a bírósági vizsgálat
után indítható elszámolási perben a bíróság nagyobb, lehet, hogy kisebb
összegű törlesztő részletet állapít meg. A bíróságnak jogerős
döntéséig ezt nem lehet tudni.
De azt
lehet tudni, hogy a bíróságoknak a teljes körű vizsgálattal járó pere,
majd a bankok által indítandó bírósági eljárás évekig fog tartani.
Nyugodtan
emelgethetik a bankok akár tőketörlesztés miatt, akár más oknál fogva a
törlesztő részletét az adósoknak, egy fokkal nem indokoltabb
követelőzésük, mint az az adósi álláspont, hogy a bírósági vizsgálat
nélkül csak annyit fizet, amennyit a szerződésük megkötésekor
vállaltak.
Vagy még annyit sem indokolt, hiszen túlfizetésben van a banki jogtalan követelések megfizetése folytán.
Az
Európai Bizottsági panaszeljárásoknak mellékletben olvasható menete
folytán meggyőződésem az, hogy két-három évig az is eltart a magyar
hatalom ellenállása esetén.
Meggyőződésem
az is, hogy az adósok által indított részleges érvénytelenségi perek
sem folytatódnak le az Európai Bíróság újbóli megkeresése nélkül, és
ezáltal a két éves időtartammal együtt akár három-négy év is eltelik.
És ez esetben a bankok követelőzései miatt indítandó pereik
megkezdéséig 5-6 év telhet el..
Hiszen a banki követelőzések előkérdése a fenti eljárások lefolytatása.
Addig
pedig javaslom azt, hogy változatlanul azt az összeget fizessék havonta
az adósok, amit a szerződés megkötésekor vállaltak, de természetesen
amennyiben módjuk van rá, tartalékoljanak a bankok által indítandó
pereknek esetleges kedvezőtlen eredményére számítva.
A
bankoknak előre meg nem jósolható mértékű ellenállására pedig számítani
kell a jogtalanul behajtott pénzek megtartása végett. Lesz itt minden.
Fenyegetőzés, ígérgetés, percenkénti félrevezető sajtótájékoztatás.
Nem
fogják hagyni azt, hogy az Országgyűlési képviselők, Köztársasági Elnök
segítségével már a markukban érezhető jogtalan több ezer milliárd
forinttól elessenek.
Az pedig már minden adósnak egyenként a dolga, hogy ez ellen a nyomás ellen miként tudnak ellenállni.
———————————-
Közjegyzői
segítséggel történő végrehajtási eljárástól azért nem tartok, mert a
11/2015 (V.14.) AB Határozat a közjegyzőkre is vonatkozik, és eszerint
immár nyilvánvalóan törvénysértően járnak el a közjegyzők akkor, ha a
kockázatfeltáró nyilatkozatnak bírósági vizsgálata nélkül kiállított
ténytanúsítvány alapján kiadják a közjegyzők a közjegyzői záradékot.
Sőt a
folyamatban lévő végrehajtási eljárások megszüntetésére számítok az
esetben amennyiben a még be nem fejezett végrehajtások adósai a
végrehajtási záradék törlését a közjegyzőtől kérik, majd ennek a
törlési kérelemnek elutasítása esetén fellebbeznek az adósok az
illetékes Törvényszék felé.
Ami a
szerződés kötéskori törlesztő részlet fizetése miatti banki ellenállást
illeti, számíthatunk arra, hogy a bankok a szerződést felmondják azzal
a szándékkal, hogy ezt követően pereljék az adósokat. Felmondás esetén
az adósoknak nem indokolt egyetlen forintot a bankok felé fizetni
azért, mert a bank felmondás esetén a szerződést fenntartani nem
akarja. Ellenben otthon fokozattan indokolt az adósoknak félretenni azt
a pénzt, amit így a bankoknak nem küldenek.
A
bankoknak adósok tartozására hivatkozó perben az adósok részéről
indokoltnak tartom az adósok által viszontkeresetet előterjeszteni két
irányban.
Részben
azért, mert a bankok jogellenes magatartása miatt az adósok
életminősége romlása folytán kártérítési igény előterjesztése indokolt,
részben azért, mert a bankok a hitelképesség vizsgálatát a szerződés
megkötése előtt szabályszerűen nem végezték el, és emiatt a
jelzálogjogok törlését, kezesi szerződések érvénytelenségének
megállapítását célszerű előterjeszteni.
Ellenkérelemként pedig mindent adjanak elő, amit az adósok saját érdekükben fel tudnak hozni.
Csak
egyet kérek. Ész nélkül ne hivatkozzanak a deviza hiányra, nem létére,
vagy arra, hogy a szerződés nem érvényes. Utóbbi esetben az adósok
által kifizetett kamatok elvesznek még akkor is, ha tudom, hogy
jogászok egy része a mai napig ilyen problémákra is hivatkozik.
Őket én az adósok árulóinak tartom ugyanúgy, mint azokat, akik a Nemzeti Bank 200 millió forintján osztoztak.
———————————–
Arra
számítok, hogy most hosszú évekig emberi módon élhetnek mindazok,
akiket éveken keresztül jogtalanul a bankok a hatalom segítségével
sanyargattak.
Természetesen
ezt követően eljön majd az igazság pillanata, és a bankok által
indítandó perek szintén hosszu évek alatt dönthetők el szakértő
bevonásával akár a bank, akár az adós javára.
De a mai naptól számítva addig akár 8-10 év eltelik. A szakértőt pedig a perben a felperesnek – banknak – illik fizetni.
Addig pedig az adósnak mindenképpen nyugta lesz.
Egyébként
hajszálon múlt szerintem több millió tisztességes magyar ember élete.
Két hónappal ezelőtt még a bankok érdekében tevékenykedő hatalom
szorítása elviselhetetlennek tűnt.
Sokszor arra gondolok, hogy talán a Jóisten akarta úgy, hogy ne legyenek földönfutók a magyarok milliói.
————————-
Siófokon 2015. május 24-én – (Pünkösd Vasárnapján) –
Léhmann György
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése