Moszkva a világ legnagyobb
nemzetközi perekben jártas cégének, a szentpétervári "Egorov - Afanesiev
& Partners" jogi cégnek adta ki a megbízást, hogy készítse elő a
francia kormánnyal, valamint a gyártó cégekkel szembeni per iratait.
Francois Hollande francia államfő a
Moszkvával szembeni szankciók egyik lépéseként megtiltotta a hajók
átadását, azzal a kitétellel, hogy átadják a hajókat, ha az ukrajnai
fegyverszünet továbbra is fennmarad. Moszkva azonban már többször
közölte, hogy semmi köze az ukrajnai belügyekhez, sem támogatást, sem
katonai segítségnyújtást nem tudtak eddig Moszkvára bizonyítani (szemben
az Egyesült Államokkal), így érthetetlen - főleg jogi szempontból -,
milyen jogon kötnek ki bármit is Moszkvával szemben, ami más ország
belügye. Párizs október végére, november elejére ígérte az átadást,
feltételekhez szabva. Putyin elnök azonban nem vár addig.
Oroszország két "Mistral" osztályú hajót
rendelt Franciaországtól. A két hajó első elkészült példányát
októberben kell átadni Oroszországnak, a másik hajót 2015-ben. Az első a
Vlagyivosztok, a második a Szevasztopol névre keresztelt hajó lenne.
A Mistral hajók szerződését 2011-ben
írták alá, akkor még Medvegyev volt Oroszország elnöke. A szerződéseket
egy orosz oligarcha, Szergej Pugacsev hozta össze a francia gyártókkal,
akkoriban mint tanácsadó működött közre a moszkvai kormányban. Azóta
Pugacsevet már menesztették, főleg az orosz cégek nyomására, akik
mindvégig ellenezték a külföldi technika bevonásét az orosz hadseregbe.
Véleményük szerint az orosz cégek is könnyen megtervezhették és
legyárthatták volna a hajókat hazai berkeken belül, sőt az esetleges
eladásokból még jelentős haszon is képződhetett volna. Putyin a
hadügyminisztérium és a cégek nyomására gyorsan megszabadult az
oligarchától, és teljesen más hangot ütött meg a Mistralok kapcsán. Több
magas beosztású kormánytag közölte már a francia kormánnyal a sajtón
keresztül, nem életbevágóan fontosak a hajók, azok az orosz katonai
képességeket nem befolyásolják jelentősen, ezért nem gond, ha a franciák
elállnak a szerződésektől, de az sokba fog kerülni. A szerződések
összege 1.2 milliárd euró.
Mistral típusú helikopter-hordozó
Az orosz kormány felkészül arra, hogy a
franciák szerződésszegést követnek el, és nem szállítják le a hajókat.
Erre alapot adnak mind a NATO, mind a francia kormány utóbbi időben tett
nyilatkozatai. Azonban franciahonban ellenzői is akadnak bőven a NATO
szándékainak, és ők pont a leszállítások mellett érvelnek. Leginkább
azzal, hogy ha nem teszik meg és szerződésszegést követnek el, a világ
megrendelőinek joggal rendül meg a bizalma a francia gyártók iránt.
Márpedig ez az iparág jelentős bevételeket hoz Franciaország számára.
Moszkva egyenlőre csak 5 milliárd eurós kártérítést nyújt be. Ez a hajók
ára, a késedelmi kamatok, és egyéb károk összege. Ez az összeg
gazdasági szakértők szerint kifektetné mind az iparágat, mind a kormány
költségvetését. Több ezer munkahely szűnne meg, és akár gyárak is, de
gyárak összevonására biztosan szükség lenne. A legrosszabb, hogy a
hajókra senki nem tart igényt, azt csak a legnagyobb flották engedhetik
meg maguknak. A Mistraloknak ugyanis van egy hatalmas baja; mégpedig az,
hogy a ráépített, a hajóhoz tervezett védelmi képességek a nullával
egyenlőek. A libanoni háború idején (2006) és egyéb bevetésekben a
Mistral-ok gyengeségei hamar kiütköztek, főleg a hajók elleni rakéták
esetében, másrészről az asszimetrikus hadviseléssel szemben, - így
azok háborús övezetbe nem irányíthatóak, csak abban az esetben, ha
kifejezetten olyan kísérő hajókat állítanak mellé, amelyek a védelmüket
ellátják, ahhoz pedig jelentős flottára van szükség.
A történethez hozzá tartozik, hogy éppen
a nyugat nyomására Moszkva már került hasonlóan kellemetlen helyzetbe,
az iráni S300-ok kapcsán. Évekig tartó huzavona után aztán Moszkva bőven
kárpótolta Iránt egyéb haditechnikai eszközökkel, többek között azzal a
berendezéssel, amellyel az USA legféltettebb fegyvere, az RQ-170-es
drón felett átvették az irányítást és sértetlenül hozták le a földre.
Tehát Moszkva hosszas diplomáciai küzdelmek árán, de a színfalak mögött
megoldotta a fegyverzet elmaradt leszállítása miatti ügyeket, annak
ellenére, hogy nemzetközileg elfogadott szankciók hátráltatták abban.
Jelen esetben szó sincs nemzetközileg (ENSZ által) aláírt szankciókról,
kizárólag a nyugati országok érdekérvényesítési eszköze a szankciók
hirdetése.
Moszkva bejelentette, hogy abban az
esetben, ha a megadott időre nem szállítják le a hajókat, a pert azonnal
megindítja. Az orosz gyártók pedig jelezték, hogy készek azonnal
nekifogni, és akár jobb, erősebb, jobb védelemmel ellátott hajó
legyártására. Akár úgy is, hogy különböző gyártók egy külön konszernt
alakítanak a legyártásukra, amelyből valószínűleg az orosz fejlesztések
tükrében több darabról lenne szó mint kettő.
http://www.hidfo.net/2014/09/20/oroszorszag-elokesziti-mistral-pert
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése