“Kedves elhunyt” – kezdi levelét az Elmű
És
nem, ez nem egy Örkény egyperces első mondata, hanem állítólag az
áramszolgáltató hivatalos levele. Mégis mit gondolhatott az, aki ezt
fogalmazta, kinyomtatta, aláírta?
Kedves Homár!
Sajnos
kénytelen vagyok végigcsinálni egy haláleset ügyintézését, ami első
ránézésre könnyűnek tűnt, de a valóságban nem is olyan egyszerű. A
szolgáltatók valamiért tabunak tekintik a halálesetet, honlapjaikon (ha
van is), az erre vonatkozó eljárás egyszerűen hiányzik.
Nyugdíjas
anyósom egyedül élt, albérletben, egy bankszámlán kívül semmilyen
vagyontárgya nem volt. A lakást nyilván rövid időn belül ki kellett
üríteni, szolgáltatásokat lemondani. Gondoltam, talán ez nem lesz túl
bonyolult, pedig de:
– a
Posta nem továbbítja a leveleit a mi címünkre, mert ezt a (természetesen
fizetős) szolgáltatást csak a címzett igényelheti. Vagyis az elhunytnak
kéne aláírnia a nyomtatványt.
– a DIGI a bejelentés napjától hajlandó lezárni a szolgáltatást.
Nyomatékos jelzésünk ellenére a végszámlát az elhunyt elektronikus
ügyfélkapujára küldték, újabb levélváltás után derül ki, hogy a
túlfizetést majd egy külön nyomtatványon az kérvényezheti, aki a
hagyatéki eljárásban a jogos örökös.
– a hagyatéki eljárást a jegyző indítja (amikor akarja), ebbe senkinek
semmi beleszólása nincs, “majd jön az értesítés” (másfél hónapja
várjuk).
– a Telenor
semmilyen formában nem hajlandó a fennmaradt kb. 6.000 Ft
feltöltőkártyás összeg másik feltöltős telefonra való átküldésére,
“beszéljük le a kártyáról”, ha van hozzá kedvünk.
– a Nyugdíjfolyósító 09.03-án kelt levelében felszólított, hogy a
következő havi nyugdíj nem jár, azt haladéktalanul fizessük vissza a
mellékelt csekken. A nyugdíj 09.12-én érkezett volna..
– a Bank nem szünteti meg a számlát, hiába voltam nyilvántartva, mint
teljes jogú eljáró személy. Kérésemre a számlát zárolták, aztán 12-én
felhívtak, hogy megérkezett a nyugdíj, fogadjuk-e? Megszüntetni csak a
hagyatéki után a jogos örökös, blablabla..
– de a biztosítékot végül az ELMŰ verte ki. Az óraállást csak a lakás
tulajdonosának aláírásával fogadják el, ez érthető. Két levelet kaptunk
(természetesen a régi címre): egy lezáró számlát, amin 5.000 Ft tartozás
van, csekk nélkül. Gondolom ezt is csoportossal akarják majd behajtani,
kíváncsi leszek a Bank reakciójára. A másik levél viszont felháborító:
“Kedves “elhunyt”! Értesítjük, hogy elfogadtuk(!) felmondását. Az
eljárás lezárásához már csak egy személyes találkozás van hátra,
amelyben ellenőrizzük az óra műszaki állapotát. Ehhez kollégánk
telefonon fog Önnel időpontot egyeztetni.” Hát sok sikert kívánok hozzá!
Nem
értem, miért kell hátsó irodákban, titkos utakon, egy-egy jóindulatú
ügyintéző segítségében reménykedve intézni ezeket az ügyeket (mert
szerencsére akadnak ilyenek, és örök hála nekik!).
Nem értem, miért kell mindenhová legalább kétszer (de inkább háromszor)
elmenni azért, hogy lezárhassuk ezeket az ügyeket. Miért nincsenek a
szolgáltatóknál erre kialakított eljárások, nyomtatványok, stb.?
Csendes
javaslatom: nem lehetne mondjuk mindjárt a halotti anyakönyvi kivonaton
megjelölni egy eljárásra jogosult személyt (pl. aki fizeti a temetést
is, hiszen rendszerint a temetési vállalkozó intézi az anyakönyvet), és a
hátoldalán vezetni a kifizetéseket-befizetéseket (mint ahogy a
születési anyakönyvi kivonat hátoldalán vezetik az igénybe vett
támogatásokat)?
Illetékesek, kérlek, lépjetek az ügyben!
Köszönet és üdvözlet:
G.
(homar)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése