A
modern terrorizmus kis csoportok által, állami támogatás nélkül
folytatott megfélemlítő tevékenység, mely ezáltal lehetővé teszi, hogy a
szervezet befolyást szerezzen nagy tömegek felett. Norvég
pszichológusok szerint azonban ez a jelenség nem létezett a tömegmédia
megjelenése előtt; a média a terrorizmus terjedésének katalizátorává
vált.
Két norvég pszichológus, Bard Lyster és
Marie Midtsund az Aftenposten újság számára írt
vélemény-publicisztikában új megvilágításba helyezte a média szerepét a
látszólag Európa mindennapjaiba is beszivárgó terrorizmus
vonatkozásában. Azt írták; bár szinte minimális a valószínűsége annak,
hogy valaki terrortámadásban haljon meg, a média élő közvetítéssel és
kimerítő elemzésekkel olyannyira felnagyítja ezt a jelenséget, hogy
valójában nem maga a terrortámadás, hanem a médialefedettség az, ami
globális szinten félelemérzetet kelt az emberekben. A szakértők azt
követően kezdték vizsgálni ezt a jelenséget, hogy az Európában történt
terrortámadások után egy közvélemény-kutatás azt mutatta, hogy a norvég
lakosság közel fele tart egy esetleges terrortámadástól.
“A halálozási statisztikák nem okoznak ehhez kellő pszichológiai nyomást. A média azonban hűséges partnerként együttműködik a terroristákkal a félelem terjesztésében.”
A pszichológusok szerint nem maga a
terrortámadás az, ami félelemérzetet vált ki – a terrortámadások
hatékonyságát éppen az adja, hogy a média biztosítja a terrortámadás
hírének globális terjesztését. A média a garanciája annak, hogy ha egy
öngyilkos merénylő felrobbantja magát, arról mindenki tudni fog.
Ezáltal a terrorszervezet eléri célját; a társadalmi feszültségek
tovább nőnek, a világvallások követői közt is újra ellenségessé válhat a
viszony. Akár Európa politikai térképének egésze is újrarendeződhet a
terrortámadásoknak adott globális nyilvánosság miatt.
Általánosságban, a drámai események
könnyebben megragadják az emberek figyelmét, mint a pozitív hírek, vagy
a semleges tónusú beszámolók. A kiterjedt médiafigyelem pedig
felnagyítja ezt a hatást: az emberek minél rendszeresebben látnak
valamit, annál többet foglalkoznak vele – és annak ellenére, hogy ez a
hatás önmagát gerjeszti, az embereknek ugyanazon képeket közvetítik
ismétlődő jelleggel. “Ma az emberek elméjének része egy kreatív
belső színház, ami folytonosan képeket, forgatókönyveket gyárt arról,
hogyan válhat pokollá minden körülöttünk.” – írták. A szeptember
11-i terrortámadást követően sokan nem mertek többé repülőgépre ülni.
2015-ben egy francia TV-csatorna ráadásul interjút készített két
terroristával, akik túszokat ejtettek – szerencsére ez nem vált
trenddé, mert a tragédiát követően a nagyobb francia sajtóorgánumok
megállapodtak abban, hogy többé nem hozzák nyilvánosságra az elkövető
fotóját, illetve nem adják ki neveiket, nehogy ezáltal a rendszerrel
szembeni ellenállás szimbólumává váljanak.
A terrortámadásoknak adott médiafigyelem
azonban egyrészt piaci akadályokba ütközik: a sajtó azzal foglalkozik,
ami kiváltja az emberek érdeklődését. A terrortámadásokkal kapcsolatos
híreket nagyságrendekkel többen nézik/olvassák, mint a semleges, vagy
pozitív híreket. A sajtó pedig nem fog önként dönteni arról, hogy
eltaszítja magától a nézőközönség és a profit egy részét. Emellett, a
terrortámadások elhallgatása az információs társadalomban cenzúrának is
minősülhet, hiszen az emberek tömegei hozzá akarnak jutni ilyen
információkhoz, aminek le nem közlése emiatt elhallgatássá minősül át.
Lyster és Midtsund szerint a terroristák
az információhoz való hozzáférés jogát használják ki; ezáltal tudják
garantálni, hogy ha lecsapnak valahol, az garantáltan a média
figyelmének középpontjába kerül. Ez a média-lefedettség az öngyilkos
merényletek katalizátorává is vált, hiszen egy ilyen fanatikus személy
annak tudatában robbanthatja fel magát, hogy arra mindenki emlékezni
fog – nem csak társai közt, de az “ellenség” soraiban is.
http://www.hidfo.ru/2016/08/a-media-ol-butit-es-nyomorba-dont/
http://www.hidfo.ru/2016/08/a-media-ol-butit-es-nyomorba-dont/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése