Seymour
Hersh, többször díjazott oknyomozó újságíró a London Review of Books
folyóirat legfrissebb, január 7.-én kiadott számában terjedelmes
cikkben számol be egy dokumentumról, amely alapján az amerikai vezetés
tisztában van azzal, hogy a beavatkozások eredményeként anarchikus
állapotok jönnek létre, és terrorszervezetek emelkednek fel.
A 2013
nyarán keltezett, titkosított dokumentum szerint az USA katonai
hírszerző szolgálata (DIA) és az akkor Martin Dempsey tábornok vezetése
alatt álló egyesített vezérkar (JCS) közös elemzése egyértelműen
rámutat, hogy Bassár el-Aszad szíriai elnök hatalomból való
eltávolítása káoszhoz, és az extrém-iszlamisták hatalomátvételéhez
vezet, ahogy Líbiában is történt. Hershnek az információ valódiságát a
DIA akkori főnöke, a már leköszönt Michael Flynn altábornagy is
megerősítette. Flynn szerint a katonai vezérkar és hírszerzés felmérte,
hogy az Iszlám Állam egy hosszú távú stratégiára épül, amely a
hírszerzői elemzések alapján fokozott veszélyt jelent az USA katonai
nemzetbiztonságára nézve. Ennek ellenére az elemzések megoldási
javaslataikkal együtt sorozatos elutasításra találtak az
Obama-adminisztráció részéről. Ezért a vezérkar és a szakszolgálat
akkori vezetése Barack Obama elnököt megkerülve, a katonai szolgálatok
közötti közvetlen csatornákon keresztül információt szolgáltatott a
német, izraeli és orosz társszolgálatoknak a Szíriában operáló, a
szaúdiak, Katar, a CIA és a MIT (a török Nemzeti Hírszerző Szolgálat)
által támogatott dzsihadista csoportok műveleti hátteréről. A cél a szír
vezetés és hadsereg illetékeseinek áttételes tájékoztatása lett volna
az említett országok szolgálatain keresztül.
Hogy a
Hersh által, a londoni folyóiratban publikáltak mennyire fedik a
valóságot, vagy éppen mennyire szolgálnak egy elterelő művelet
dezinformációs stratégiájának részeként, azt nem tudni. Ami bizonyos,
hogy Flynnt 2014-ben, Dempseyt 2015 szeptemberében nyugállományba küldés
mellett váltotta le az amerikai politikai vezetés a vezérkar és a
katonai hírszerzés éléről.
Az új
vezérkari főnök – a hivatalos megnevezés szerint az amerikai vezérkari
főnökök egyesített bizottságának elnöke – Joseph F. Dunford tábornok a
kinevezése előtti szenátusi meghallgatáson Oroszországot nevezte a
legnagyobb fenyegetésnek az amerikai nemzetbiztonsággal kapcsolatban.
Szeptember végi hivatali beiktatása óta pedig folyamatosan úton van. Az
USA területi műveleti parancsnokságait és az Egyesült Államok számára
katonai szempontból létfontosságú szövetségeseket látogatja sorra,
utóbbi minőségben az amerikai politikai elit terveit és elvárásait
közvetítve. A tábornok kinevezése után október közepén Irakot, Izraelt
és Jordániát látogatta körbe, majd novemberben Japán és Dél-Korea
következett. Dél-Korea kivételével az amerikai vezérkari főnök az
országok politikai vezetőivel is folytatott tárgyalásokat a katonai
tisztviselők mellett. A körút decemberben az afganisztáni NATO-haderő
főparancsnokságán tett látogatással folytatódott. Év végével
egy kivételével az összes amerikai repülőgép-hordozó harccsoport az
anyabázisokra tért vissza, amire még nem volt példa az USA történetében.
Dunford
január eleji törökországi látogatása során a legmagasabb szinten
tartott megbeszélést, amelyen a török kormányt a miniszterelnök
képviselte. A tábornok által tolmácsolt amerikai politikai szándék a
szíriai kurdok által alkotott Szír Demokratikus Erők támogatására a
török vezetés merev ellenállásába ütközött. Ennek okaként az a koncepció
jelölhető meg, amely egy Észak-Iraktól a Mediterráneumig terjedő,
tengeri kijárattal rendelkező önálló kurd államalakulat létrehozását
(amely az amerikai ígéretek alapján nem érintené a törökországi
kurdisztáni régiót) célozza meg, és amelyet a török katonai és politikai
vezetés is súlyos nemzetbiztonsági kockázatként értékel.
A
vezérkari főnök ezután január elején a stuttgarti központú USA AFRICOM
és USA EUCOM parancsnokságokat vette sorra. Philip M. Breedlove
tábornok, az USA EUCOM vezetője, és a NATO európai főparancsnoka a
látogatás után megnövelt létszámú, kapacitásaiban megerősített amerikai
erő európai állomásoztatásának szükségességét hangsúlyozta. Ez a
kelet-európai államok területén az USA hadereje számára létrehozott
gyakorló-lerakatok (activity set) hálózatának kiépítésével már
megkezdődött. Magyarországon 2017-re irányozták elő egy ilyen lerakat
aktiválását, ami egy emelt létszámú amerikai kontingens 2017/18-as
magyarországi állomásoztatásának tervét vetíti előre.
Az USA
afrikai területi műveleti parancsnokságát vezető David Rodriguez
tábornok pedig egy öt pontot felölelő ötéves terv vonalait vázolta fel a
Dunforddal történt megbeszélés után. Ezen pontok kommunikálásának
azonban van egy kérdéses értelmezési szándéka. Míg a Daesh (Iszlám
Állam) fennhatóságát elutasító, és önmagát az Al-Kaida hálózat
szomáliai szárnyaként meghatározó Al-Shababra vonatkozóan Rodriguez a
semlegesítést fogalmazta meg célként, addig a Daesh-nek hűségesküt
fogadó nigériai Boko Haram, és a Daesh líbiai szervezetével
kapcsolatban a “féken tartás” fogalmát használta a tábornok. A katonai
terminológusban ez a megsemmisítés és felszámolás szinonimájától
igencsak messze áll.
Dunford
németországi és török látogatása után bomba robbant Isztambulban. A mai
napon történt esemény részleteiről egyelőre teljes a hírzárlat, de a
sebesültek között biztosan vannak német állampolgárok, erről Angela
Merkel is nyilatkozott. Mindezzel egyidőben az Egyesült Államok cserét
hajt végre a Közel-Kelet/Közép-Ázsia régió (CENTCOM); Dél-Amerika régió
(SOUTHCOM); Észak-Amerika régió (NORTHCOM) műveleti területekért
felelős hadműveleti parancsnokságok vezetői posztjain is.
Az
egymásnak ellentmondó részleges védelempolitikai célmegfogalmazások és
inkoherensnek tűnő politikai szándékok rendezetlen külképe csak
látszólagos. Az USA vezérkari főnökének intenzív körútjai, az amerikai
haderő ideiglenes visszahúzódását mutató gyakorlati lépések, és ezzel
egy időben a haderő kiterjesztésének szükségességére tett felhívások
ugyanazt a célt szolgálják. Leegyszerűsítve; az összes részmanőver egy
olyan stratégia része lehet, melynek célja egy nyomásgyakorló
megfelelési kényszer előidézése. Ezt a kényszert igyekszik az Egyesült
Államok a vele alárendelt szövetségi viszonyban álló országokra
erőltetni. Ehhez pedig olyan manipulált képet próbál az adott államok
politikai vezetése elé festeni, amely azt hivatott sugallni, hogy az
USA nélkül nem lesznek képesek saját védelempolitikai célkitűzéseik
megvalósítására.
Az
amerikai vezetési stratégia részéről újraadoptált “irányított káosz”
elmélet rendszerszinten való szemlélete alapján azonban a cikkben
felsorolt történések másra is rámutatnak. A káosz-elmélet az ilyen
típusú kaotikus rendszerek által követett magatartásformák előre
kiszámíthatóságát írja le. Az elmélet szerint a rendszer
magatartásformáját előrejelző modellek pontossága két fő feltételtől
függ. Egyrészt, hogy a rendszer jelenlegi állapota mennyire pontosan
ismerhető, másrészt a rendszer dinamikusságának időbeli változása milyen
fokú. Az első feltétel pontja maximálisan teljesülni látszik. A
Washingtonon kívül felemelkedő többi hatalmi pólus teljesen tisztában
van az USA jelenlegi céljaival, eszközeivel, módszereivel. Ezért az
Egyesült Államok az “irányított káosz” sikeres kivitelezése érdekében a
káoszrendszer dinamikusságát fogja fokozni, mellyel a rendszer
kiszámíthatósága jelentősen csökkenthető. Kérdéses azonban, hogy az
intenzivitás előrehaladtával meg tudja-e őrizni a rendszer feletti
kontrollt, vagy esetleg önmaga is a káosz részévé válik.
http://www.hidfo.ru/2016/01/egyesult-allamok-iranyitja-e-a-kaoszt-vagy-maga-is-reszeve-valik/
http://www.hidfo.ru/2016/01/egyesult-allamok-iranyitja-e-a-kaoszt-vagy-maga-is-reszeve-valik/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése